Intervju 
Bok-
presentation:
Liv till varje pris
Författar-
presentation:
Kristina Sandberg
CD-skiva
Beställningsvara, 334 kr
Pocket
Finns i lager, 78 kr
Storpocket
Finns i lager, 140 kr
Sörja för de sina
Kristina Sandberg
Pocket
78 kr
CD-skiva
334 kr
Storpocket
140 kr
Att föda ett barn
Kristina Sandberg
Pocket
78 kr
CD-skiva
334 kr
Storpocket
140 kr
De utvalda
Steve Sem-Sandberg
Inbunden
275 kr
Pocket
69 kr

Äntligen fredag!

Hur många bokcirklar läser om Maj just nu, Kristina Sandberg?

Okej, romantrilogin om hemmafrun i Örnsköldsvik blev läst även innan "Liv till varje pris" fick Augustpriset i november 2014. Men nu verkar läsarna ha gått wild and crazy. Alla tre böckerna om Maj ligger just nu på försäljningstoppen.

– Det är jätteroligt att märka att de blir lästa, säger Kristina Sandberg när jag får en intervju under en lucka i hennes späckade schema.
Bara den senaste veckan har hon varit i Umeå, Uppsala och Hallsberg och pratat om böckerna och strax ska hon vidare på ytterligare ett arrangemang, denna gång till sjöss.

Sveriges största litteraturpris – om man inte räknar Nobelpriset – har verkligen impact på intresset för böckerna som prisas.
– Det känns som en peak just nu. Men jag tycker fortfarande att det är roligt. Man får så mycket tillbaka av att möta läsarna, säger hon.

Tillsammans har trilogin sålt i nästan 200 000 exemplar, enligt förlaget. Hur många bokcirklar läser om Maj just nu?
– Jag har ingen aning... men under nästan alla biblioteksbesök finns det någon i publiken som har en pågående bokcirkel om Maj. Så minst en bokcirkel i varje stad (skratt), säger Kristina Sandberg.

När hon är ute och pratar om böckerna märker hon att trilogin väcker livlig diskussion.
– Jag vet att många blir irriterade på Maj och tycker att hon jobbig och att hon borde göra annorlunda.

Första boken, "Att föda ett barn", utspelar sig på 1930-talet och följer den 20-åriga arbetarklasskvinnan Maj som blir gravid av misstag och kastas in i ett mer eller mindre påtvingat äktenskap som även innebär en klassresa. Livet kantas av osäkerhet och oro för att göra fel.
– Jag har varit mån om att Maj ska vara trovärdig. Hon är inte någon förebild och det är nog det som upprör en del människor.

I de andra två böckerna, "Sörja för de sina" och "Liv till varje pris", följer vi Majs liv som hemmafru i våningen i Örnsköldsvik när barnen växer upp – genom äktenskapsproblem och livets alla bestyr i hemmet. Maj finner sig i sitt öde och fortsätter att baka vetelängder, hålla hörnen fria från damm och middagen färdig när familjen kommer hem. Hon säger inte ifrån, hon gör inte uppror och hon går inte med i Grupp 8 – som vissa läsare kanske hade önskat. Inombords tänker Maj i stället en del förbjudna tankar som pyser ut över boksidorna.
– Jag vill att litteratur ska bråka lite med oss och vara lite obehaglig, säger Kristina Sandberg.
– För mig som feminist var det utmanande att skriva om den här kvinnan som lyssnar på tidens påbud och försöker göra rätt.

Hon understryker att det var precis detta hon ville göra; beskriva en vanlig människa som inte uträttar några storverk. Maj är en produkt av sin tid – precis som det flesta människor är i större eller mindre utsträckning.

Även om Kristina Sandberg inte vill dela upp människor i starka och svaga så tror hon att Maj kan uppfattas som svag – och den som är svag vill vi absolut inte identifiera oss med i dagen samhälle.
– Vi lever i individualistisk tidsålder, och utifrån vår tids ideal av självständighet och krav på att vi ska ta plats blir Maj en provokation. 

Kristina Sandberg säger att de som reagerar både allra mest negativt och allra mest positivt på böckerna ofta finns bland Majs döttrar, födda på 1930- och 1940-talen. De vill gärna ruska om Maj och få henne att se på världen på ett annat sätt...
– Men de kan också säga att "nu har jag fått syn på min mamma, som det var så viktigt att ta avstånd från, nu kan jag se henne på ett nytt sätt". 

Vilka frågor är vanligast när du är ute och pratar om trilogin?
– Egentligen är den vanligaste kommentaren att de har en Maj i sin närhet... Men det är också vanligt att de berättar att de känner igen sig själva i Maj och tycker att "det handlar om mig". En del berättar att de har börjat att putsa på diskbänken jättemycket efter att de läst böckerna – och det var kanske inte min tanke (skratt).
– En typisk fråga är om Maj är lycklig någon gång. Jag brukar svara "kanske när hon gör sina kakor..." Men att fråga om lycka är också något typisk för vår tid. Jag tror inte att det var så relevant för Maj att prata om lycka. På 1930-talet, i hennes samhällsklass, var det att förhäva sig och göra sig märkvärdig. Det här att ta sina egna behov på allvar är något man blir lärd – och det kommer senare i historien.

Det har skrivits och formulerats massor om Maj vid det här laget. Ändras din egen bild av böckerna ju mer du pratar om dem? 
– Det är faktiskt svårt att svara på... Först och främst är jag väldigt rörd över att så många tackar för böckerna på ett uppriktigt sätt... Det här genomslaget har gjort att jag får höra så många starka berättelser från läsarna där de berättar sina egna livshistorier. Jag har stärkts i att det här var något som inte hade utforskats på det här sättet tidigare. Men mina egna idéhistoriska tankar har inte förändrats.

Den största aha-upplevelsen kom tidigt i bokprocessen, när hon gjorde research och insåg hur mycket det här med städning låg i tiden i mitten av förra seklet.
– Jag förstod varför det var så viktigt och att det inte i första hand var något neurotiskt för att hålla ångesten borta utan att det fanns en uppfostrande aspekt i samhället kring det här, säger hon.

Till sist. Vad läser du i helgen?
– Jag håller på och läser Steve Sem-Sandbergs "De utvalda", en viktig, intressant och naturligtvis skrämmande bok i sitt tema, men väldigt bra. Jag har en stor hög med andra böcker av samtida kollegor som jag vill läsa. Det tråkiga under skrivandet av trilogin har varit att mitt eget läsande har varit så inriktat på litteratur som jag har behövt läsa för att kunna skriva böckerna. 


Profil: Hanna Modigh Glansholm

20 mars 2015
 

Anmäl textfel

 Intervjuer 

Äntligen fredag!

Vad betyder ett pris, Lotta Lundberg?

Hon belönades precis med Sveriges Radios romanpris för sin roman "Timme noll" som följer tre kvinnor som befinner sig i olika typer av kaoslägen och spänner över åren 1945 till nutid.

– Jag är oerhört glad för priset, säger hon på telefon från Berlin.

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Varför ger ni ut Guantánamo-dagboken på svenska?

"Guantánamo diary" kom ut i USA i januari och släpps på svenska den 11 mars. Stefan Skog, förläggare på förlaget Norstedts, är den som har köpt in den omtalade dagboken inifrån Guantánamo-lägret skriven av fången Mohamedou Ould Slahi och människorättsaktivisten Larry Siems.

– Det är ett sensationellt vittnesmål, säger han.

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Vad händer i oss när vi läser en bok, litteraturprofessorn?

Författaren och litteraturprofessorn Birgitta Holm har precis givit ut en essäsamling om upplevelsen av litteratur och annan konst – om vad som händer i oss när vi läser, lyssnar eller tittar på kulturella uttryck.

– Böcker förlöser vår livskraft, säger hon.

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Hur var det att arbeta om Katitzi-böckerna?

Författaren och journalisten Lawen Mohtadi har jobbat om språket i barnböckerna om Katitzi tillsammans med Katarina Taikons dotter, specialpedagogen Angelica Ström.

– Jag läste böckerna först som vuxen och blev helt uppslukad, berättar hon.

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Hur är det att översätta en Nobelpristagare?

Anna Säflund-Orstadius debuterade som översättare 1984 och har översatt en lång rad böcker från franska till svenska – nu senast Nobelpristagaren Patrick Modianos "Horisonten" som precis kommit ut. Vi undrar: Är det någon skillnad att översätta en roman skriven av en Nobelpristagare jämfört med böcker skrivna av andra författare?

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Grattis till Katapultpriset, Agnes Gerner!

I veckan blev det klart vem som får årets Katapultpris – alltså Författarförbundets utmärkelse för årets bästa debut. Vinnare blev poeten Agnes Gerner som prisas för sin diktsamling "Skall". Grattis säger vi! Och frågar: Hur känns det?

Läs mer ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2