Det som talar i dem är erfarenheten – den livsbejakande, den bistra, den tvehågsna"
Den tyskspråkige Paul Celan (1920-1970) föddes i den rumänska staden Czernowitz, som idag är en del av Ukraina. År 1941 ockuperades staden av nationalsocialistiska trupper och hans föräldrar, som var av judisk börd, deporterades och dog i ett läger. Celan själv lyckades fly sin hemstad, först till Bukarest, sedan till Wien, för att till sist bosätta sig i Paris, där han var verksam tills han tog sitt liv 1970.
...
LitteraturMagazinets recensent:
Ulf Malmqvist
Ur världen, Eva Runefelt
Men någon egentlig naturlyrik i form av stilla meditationer ryms inte mellan pärmarna, även om älgdimman kan tätna och sädesärlan dyker upp i mer än en dikt"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Ulf Malmqvist
I grenverket, Lennart Sjögren
Det osynliga motstyckets bok, Göran Sonnevi
Evigheten finns runt omkring oss, hävdar poeten men fastslår också att de oändliga avstånden finns inne i oss"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Ulf Malmqvist
Det tar en stund att ställa om blicken, att låta sig inte förstå"
På omslaget till Ann Jäderlunds nya diktsamling ”Ensamtal” finns två citat tryckta av Paul Celan respektive Ingeborg Bachmann. De bägge poeterna brevväxlade med varandra under cirka tjugo år.
I den kontexten blir Ann Jäderlunds titel någonting av en motsats till poeternas brevväxling och dialog – ett ensamtal. Eller är det ett försök att, femtio år senare, lägga sig i samtalet? Det är so...
LitteraturMagazinets recensent:
Ulf Malmqvist
Nattmusik för dagsländor, Eva-Stina Byggmästar
Kärleken snärjer tycks hon säga och lånar röster från både Virginia Wolf, Edith Södergran och Emily Brontë"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Ulf Malmqvist
Ararat, Louise Glück
Så förkrympt är denna familj och så allomfattande stor att den tränger undan alla andra värden"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Ulf Malmqvist
Anna själv, Anna Smedberg Bondesson
Istället för detaljer i miljöbeskrivning, händelseförlopp och allt annat som hör till romanens dramaturgi, får läsaren här en historia som genom sin allmängiltighet kan fortsätta att berättas i ens eget huvud"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Gunilla Ståhlberg
Jag gillar 'Alla dessa döda ögon' på samma sätt som jag kan gilla en tavla eller en låt – utan att riktigt kunna sätta fingret på vad jag tilltalas av"
"Alla dessa döda ögon" är en tvåspråkig poesikonstbok som handlar om hot och rädsla. Författaren Jolin Slotte och bildkonstnären Pauliina Pesonen har samarbetat förut, men det är deras första gemensamma bok.
Jolin Slottes karga poesi återges här på både svenska och finska - samma strofer på varsin sida, på varsitt språk på varje uppslag med Pauliina Pesonens mörka och suggesti...
LitteraturMagazinets recensent:
Sandra Sandström
Knivkastarens kvinna : berättelse, Kerstin Ekman
Läkarna är Hundar. De viftar upphetsat med sina svansar och, ja, den här speglingen av män som gläfsande tar sig an kvinnokroppen är allt annat än romantisk"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Lisa Fransson
Åtel, Jörgen Lind
Skilsmässa, cancerbesked, skuld och sorg. Ett barn är inblandat i uppbrottet och slitningarna"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Ulf Malmqvist
Sju grenar, Katarina Frostenson
Finns det en möjlighet att läsa Katarina Frostenson utan att placera henne i den kontext som stavas Svenska Akademien? Ja, naturligtvis!"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Ulf Malmqvist
Årtalen är viktiga. Tidsmarkörerna centrala. Men de rår inte på döden"
Johannes Anyuru har sedan debuten 2003 skrivit poesi, pjäser och prosa. Han har översatts till flera språk och belönats med många priser och stipendier. "Omega" gavs ut 2005.
”-Wah! Jag/trodde inte/att den skulle vara/så tung”. Hans bästa vän Mattias har ryckts bort i cancer. Nyss var de på väg ner till Kungsan för att äta glass vid stenlejonen, nu finns han inte längre. Som en grundton skälve...
LitteraturMagazinets recensent:
Ulf Malmqvist
Till dikten, Malte Persson
Och mitt i allt detta står Malte Persson och jonglerar med språket, utan att tappa ett enda ord"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Ulf Malmqvist
Orkidébarn, Eva-Stina Byggmästar
Tiarnia I-III, Pentti Saarikoski
Om hur det är att vara ung kvinna och växa upp i ett land som utnämnt sig till världens mest jämställda men där verkligheten visar på något helt annat"
EliSophie Andrée är poddare, poet och sen flera år en etablerad spoken word-artist. Nu finns hennes dikter även i tryckt form. Erica Hjertqvist har läst debuten "Mitt namn är".
"Vardagsrealitet och genusperspektiv i ständig kollision". Så lyder beskrivningen av EliSophie Andrées diktbok "Mitt namn är", och det är precis vad den levererar. Medan några dikter handlar om en ung kvinnas ilska över tröttsamma kom...
LitteraturMagazinets recensent:
Erica Hjertqvist
Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det, Marie Lundquist
Andra säsongens grödor på flaska, Qiao
Grodd, Gennadji Ajgi
Det finns så mycket att stanna upp inför i ”Grodd”; på varje sida finns någon formulering som vill stanna i minnet"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Gunilla Ståhlberg
vad kan poesi vara? När den är som bäst är det som upplevelsen av en solstråle som just nu letar sig in genom ett otvättat fönster. Upprörande, omskakande, vackert, fult, berörande. Själsvidgande"
Vad kan poesi vara? Det är frågan som ställs i förordet till antologin ”Ingen rök utan mareld”, som är den fjärde i en serie med nyskriven poesi av hittills outgivna författare. Serien ges ut av Brombergs förlag. En tidig vårvinterdag, insvept i en filt på en stol mot en solig faluröd husvägg öppnar jag, fylld av nyfikenhet och spänd förväntan, boken.
Först ut är Lina Gidl&ou...
LitteraturMagazinets recensent:
Gunilla Ståhlberg
Därur orden, Jonas Rasmussen
Allting glittrar och ingenting tar slut, Khashayar Naderehvandi
Dikternas beskrivningar är på ett sätt enkla och vardagliga och äger på så sätt en allmängiltighet med många möjligheter till igenkänning"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Gunilla Ståhlberg
Jag föder rådjuret, Jila Mossaed
Fröding genomförde sin egen modernism, helt i otakt med tiden, helt i takt med poesin"
Gustaf Fröding är fastvuxen i den svenska poesin och kan omöjligt separeras från svensk poesihistoria. Samtidigt är han på många sätt en udda fågel som sjunger sin helt egen melodi, i trots mot alla tider och traditioner.
Fröding föddes 1860 och dog 1911. Debuten skedde 1890 och vid hans död hade åtta diktsamlingar av hans hand nått publiken. Postumt utkom ytterligare material.
En del av Frödings di...
LitteraturMagazinets recensent:
Sebastian Lönnlöv
Det här är hjärtat, Bodil Malmsten
11.05.05-14.10.17, Marie Norin
Lidandet och glädjen, Anna Swirszczynska
Lindgren vågar uttrycka liv och död precis så avskalat naket som det ofta är"
Barbro Lindgrens dikter tål att återvändas till många gånger. Men varför ger Norstedts bara ut ett urval? Ge oss mer!
Det är svårt att inte älska Barbro Lindgrens författarskap, både de verk som riktar sig till vuxna och till barn – gränser som för övrigt inte är särskilt viktiga just i fallet Barbro Lindgren.
Som poet har Lindgren skrivit ett stort antal diktsamlingar och när N...
LitteraturMagazinets recensent:
Sebastian Lönnlöv
Du har funnits här: Poesi på liv och död, Jacques Werup
Själva greppet är oerhört givande och jag önskar att många fler tar efter – att vi pratar betydligt mer om våra inspirationskällor i läsväg"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Sebastian Lönnlöv
Samlade dikter, Nils Ferlin
Nära darrar ingen hare, Emma Warg
Dessa korta texter utgör ett perfekt komplement till hans författarskap, ett författarskap som är så öppet, så gränsöverskridande, att det ter sig dunkelt, tangerande något mystiskt bortom"
I sina prosatexter funderar poeten Paul Celan kring den estetiska dimensionen av poesin – och om hur det är att som jude och son till föräldrar som dog i nazisternas koncentrationsläger skriva dikter på tyska.
2010-talet har så här långt varit ett bra decennium i Sverige för den som tycker om Paul Celan – en av de mest intressanta och stilbildande poeterna sprungna ur efterkrigstidens Europa.
2011 kom ”Den stora ti...
LitteraturMagazinets recensent:
Carl Magnus Juliusson
Samlade dikter, Edith Södergran
Jag kommer definitivt att återvända till henne fler gånger i mitt liv, men jag hoppas också att så många som möjligt tar till sig hela hennes diktargärning"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Sebastian Lönnlöv
Och Natten Viskade Annabel Lee, Bruno K. Öijer
Livets och dödens stora frågor smyger sig in i dikterna och blir grunden för mjuka fraser, som är svåra att inte drabbas av"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Sebastian Lönnlöv
En stark röst häver sig fram ur sidorna och tar tag i läsaren"
Inte en enda dikt känns särskilt svag i den danska poeten Olga Ravns debut. Det här är en tät och laddad diktsamling med en stabil stomme.
Den danska poeten Olga Ravn måste vara en av få poeter som får sin debutdiktsamling översatt. Vanligtvis krävs att ett författarskap byggs upp innan omvärlden börjar intressera sig. I Ravns fall förstår jag verkligen varför det inte behövdes. Diktsamlingen ko...
LitteraturMagazinets recensent:
Sebastian Lönnlöv
Barrskogarnas barn, Eva-Stina Byggmästar
Samlade dikter, Pär Lagerkvist
Hos Lagerkvist finns så mycket: tvivel och tro, existentialism och ren glädje, skönhet och svärta, enkelhet och ståt"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Sebastian Lönnlöv
Han stammar, jollrar, bryter sönder orden och fogar ihop dem på nytt"
Andrea Zanzotto är en av Italiens största poeter. Nu har ett urval av hans femtioåriga diktproduktion kommit på svenska, i översättning och urval av Aslög Pontara. Det är en oerhört rikt diktsamling som måste ha givit översättaren en del huvudbry.
Att hitta tillrätta i Zanzottos dikter är som att hamna i ett nytt landskap, en ny plats; det tar ett tag innan man ser träden för all skog. Hans diktni...
LitteraturMagazinets recensent:
Nina Fries
Yahya Hassan, Yahya Hassan
Yahya Hassan skriker ut sin värld för han vill att vi hör på ordentligt. Den består av kriminalitet, våld, kvinnoförtryck och idel överlevnadsstrategier"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Vesna Prekopic
Vad ska vi göra med varandra, Jenny Wrangborg
Nyhetssändningar blandas med ögonblicksbilder från flyktingläger"
Två poeter med olika bakgrund har tillsammans skrivit en diktsamling som rymmer mycket mer än jag har lärt mig att förvänta mig av den samtida diktningen.
Ghayath Almadhoun är en etablerad arabisk poet som tidigare har utkommit på svenska med diktsamlingen "Asylansökan". Här har han översatt sina dikter i samarbete med Marie Silkeberg, som är en särpräglad och välkänd röst i modern svensk poesi. Boken r...
LitteraturMagazinets recensent:
Sebastian Lönnlöv
Röstningen är avslutad, Per Lindberg
De federala distrikten, Andrés Stoopendaal
Ljusgrönt och aska, Anna Hallberg
Slitna klichéer blir som nya när de planteras i en ny, ytterst fruktbar jord"
Vad händer när poesin parar sig med fantasy och science fiction? När sagornas väsen flyttar in i dikterna? Hur många världar ryms i en diktsamling?
Lina Östermans debutdiktsamling är mycket kort, med ett innehåll som kretsar kring teman från både fantasyns tillbakablickar och science fiction-genrens framtidsfantasieer.
Den värld som Österman beskriver är på samma gång ett jordiskt förflutet...
LitteraturMagazinets recensent:
Sebastian Lönnlöv
Brytningen, Anamarija Todorov
Bilder från ett sjukhus, Elsa-Lena Ryding
En ovanligt klar stämma i en annars skränig kör"
Anna Mattsson är kanske mest känd för sina självbiografiska romaner om sexuella övergrepp, men hon är också en av Sveriges mest utmejslade diktarröster och har visat sin storhet i många diktsamlingar redan.
Nu, med "Ljusgatan", är vi i Kambodja och rör oss mellan vardag och folkmord, natur och mänsklighet, mörker och ljus.
vad gör vi med ordet eld
ordet hud
ordet hunger
ord som politik
demokrati och ...
LitteraturMagazinets recensent:
Sebastian Lönnlöv
Ut under det dystraste berget, Susanne Halvardsson
Glödlampan bara fortsätter att lysa, Richard Brautigan
Det här är experiment när de är som bäst, när de lever och andas, när all inspiration och energi som en gång lades in i dikten också hoppar ut från boksidan"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Sebastian Lönnlöv
Ingvarssons diktsamling är smärtsam, avskalad, nära livets kärna"
Hur ska man orka? Orka vara människa, förälder, barn, levande när någon har dött?
Hur gör man egentligen för att klara av den där vardagen som alla anser vara så självklar? Finns räddningen hos andra människor, hos Gud, eller helt enkelt hos en själv? Hur hitta dit?
Elise Ingvarssons debut "Beror skrymmande på" var en diktsamling som inte riktigt hade hittat sin stil och gick vilse i det lite för ...
LitteraturMagazinets recensent:
Sebastian Lönnlöv
puppe doll chrysalis, Helga Krook
Haikudikter, Tomas Tranströmer
Det är aldrig tråkig läsning, men materialet är kanske lite väl rikligt för en enda bok"
Mette Moestrup är en dansk poet som verkar inom ramen för en konstnärlig poetry-slam. "Dö, lögn, dö" är den andra av hennes diktsamlingar som översätts till svenska, nio år sedan den förra. Men vad har Moestrup egentligen att säga?
Hennes poesi kretsar kring upprepningar, omtagningar, undersökande av begrepp som svart och vitt, kvinnligt och manligt. Psykoanalysen dyker upp, liksom många andra läror och irrl...
LitteraturMagazinets recensent:
Sebastian Lönnlöv
Tilltar, Pernilla Berglund
Den andra natten : dikter, Urban Andersson
Till nattens gudinna. Sånger från en sjunkande kontinent, Tina Persson
Många skribenter har fattat pennan och sjungit ut om våren – om hänförelse och sorg, mörker och rus. De flesta kan citera några rader ur Karin Boyes "Ja visst gör det ont..." men vad skrev Tomas Transtömer och Sonja Åkesson?
Läs mer ...
I Japan har haiku skrivits i hundratals år, i Sverige är det en modern diktform – men en som lockar många skribenter, både etablerade och entusiaster. Sebastian Lönnlöv reder ut begreppen och berättar om de viktigaste haikudiktarna.
Läs mer ...
När Konstantinos Kavafis levde fick hans poesi inte så stor spridning. Först efter hans död 1933 har hans brinnande dikter om samkönad kärlek fått den uppmärksamhet de förtjänar. "Det är något speciellt med förbjuden kärlek, särskilt i litteraturen – och alldeles särskilt i poesin", skriver Sebastian Lönnlöv.
Läs mer ...
Anmäl textfel
Dölj Anmäl textfel
LitteraturMagazinet Noterat
"Den här dikten krävde att jag skrev den" skriver Bodil Malmsten i ett pressmeddelande. Den 24 mars 2015 kommer "Det här är hjärtat" – hennes första diktsamling på 22 år.
Läs mer ...
Två svenska författare, Bruno K. Öijer och Therese Bohman, har nominerats till Nordiska rådets litteraturpris 2015 – Öijer för diktsamlingen "Och natten viskade Annabel Lee" och Bohman för "Den andra kvinnan".
Läs mer ...
Poeten och författaren Kristian Lundberg tipsar om en av sitt livs största läsupplevelser som på samma gång förmedlar känslan av liv och förlust, glädje och smärta.
– Den kom också att bli en av mina största livsupplevelser, säger han.
Läs mer ...
Socialdemokraterna och Miljöpartiet bildar som bekant ny regering i Sverige. Regeringsförklaringen presenterades av tillträdande statsminister Stefan Löfven (S) på morgonen fredagen den 3 oktober 2014. Hans citat av poeten Karin Boye fick många att höja på ögonbrynen.
Läs mer ...
Blogginlägg avdelning Poesi
Omslagets övergivna rollator blir en tragisk tidsmarkör just denna vår och sommar"
Rollatorgnissel under den järnblå solen är titeln på Nicko Smiths femte diktsamling, som han ger ut på eget förlag. Han är född 1974 i Stockholm men är numera bosatt i Finland. Omslagets övergivna rollator blir en tragisk tidsmarkör just denna vår och sommar, även om diktsamlingen i sin helhet har vuxit fram under åren som poeten varit verksam inom äldrevården. Det går helt enkelt inte att läsa de nya dikterna utan att ställa dem i relation till de svarta rubriker som just äldreomsorgen haft i sina misslyckade försök att hålla Covid-19 utanför institutionerna.
Dessutom är det lätt att knyta an till poetens tidigare samlingar i läsningen av de nya diktsamlingarna. Utanförskap, förvirring och död är närvarande genom samtliga samlingar, men inte alltid med den pregnans som han uppvisar i den nya samlingen. Jag tror att den tematiska sammanhållningen i Rollatorgnissel under den järnblå solen har tjänat honom mycket väl. Den finns en närhet och inkännande erfarenhet där de flesta av dikterna tar stöd.
Det expressiva bildspråket känns igen. Ibland blir det överlastat med stjärnor och stjärnhimmel men många gånger hugger det till (”Tusen solar & en mäktig vintergata i din blick”) Allra bäst blir det när poeten verkligen vilar i orden och erfarenheten och ger rösten till den andre:
Allting går så fort nuförtiden
Allting går så fort
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#äldreomsorg
#poesi
#rollator
Kommentera
Bildspråket är expressivt. Svärtan uttrycksfull"
Nicko Smith: Hki Rött
Nicko Smith: Bipolära skeppsbrott i Österbotten
Den finlandssvenske poeten Nicko Smith debuterade i fjol med ”Hki Rött” och redan under vårvintern publicerade han sin andra diktsamling: ”Bipolära skeppsbrott i Österbotten”. Utgivningstakten är imponerande. När jag läser honom tänker jag på Åke Hodell och de andra så kallade konkretisterna, de som gärna förde in den visuella framställningen av dikten som ett poetiskt tillägg. Nicko Smith låter stundtals bokstäverna ta plats på arket, som gemener och versaler utslitna ur ordet och dikten.
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#Österbotten
#Bipolär
#Bildspråk
#Konkretister
Kommentera
Plötsligt kan det stå ett dallrande och upphöjt "älskar" på en enskild rad"
Det är någonting med radbrytningar just nu.
I Dagens Nyheter den 16 februari hävdade Jonas Thente att en välplacerad radbrytning är som att möta Gud. Han tog Katarina Frostenssons radbrytning
"en
våg"
ur diktsamlingen "Stränderna" som ett föredömligt exempel på detta.
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#radbrytning
#e-böcker
#Nordiska rådets litteraturpris
Kommentera
Det som är diktens starkaste sida riskerar att bli dess svagaste punkt"
Är det möjligt att få en poetisk upplevelse i en tandläkarstol med munnen full av en gurglande salivsug, lyssnande till tandläkarens monotona rabblande av tandstatus? Det är frågan jag ställer mig när jag först håller Jonas Rasmussens lilla diktsamling ”Därur orden” i handen. I den får läsaren följa med på en filosofisk resa in i munnen; vi ser oss om bland tänder, tandkött, tunga och gomsegel.
Samlingen inleds storslaget med att parafrasera Johannesevangeliets inledning: ”I begynnelsen var munnen”. Därifrån förs vi till det fornnordiska urträdet Yggdrasil som kopplas samman med det latinska ordet för tänder, dentes, som egentligen betyder träd: ordet är alltings ursprung – ja, visst är det en uråldrig tanke dikten anknyter till. Och samtidigt ganska modern. När ordet språkhygien så småningom används i dikten förklarar författaren i en fotnot att ordet språkhygien innebär ”ett sätt att påverka språkets naturliga benägenhet att förändras och utvecklas.” Därigenom, fortsätter han, påverkas också vår världsuppfattning. Ja, språket konstruerar vår verklighet och verkligheten kan manipuleras genom språket. (Tänk bara på nyspråket i Orwells ”1984” eller nobelpristagaren Herta Müllers beskrivning av ceauşescudiktaturens Rumänien.) Just hur orden ger tanken liv beskrivs så fint i diktsamlingen att det är värt att återkomma till många gånger.
Med en stundtals väldigt fysisk sinnlighet och på ett poetsikt klangmättat språk rör sig diktsamlingens utforskande av orden längs hela skalan från yttrandefrihetens lov till avsky för bokstavstrohetens kalla fanatism. Stanna upp och njut av ordvändningar som ”Att ge tanken namn – gomsegel. Där slukas såsom havet slukar och aldrig slutar”, ”konsonanterna knastrar” och roas av den lekfullt ekelöfska ”Slafsande kast och klafsande slask”! ”Därur orden” är en diktsamling som verkligen visar författarens kärlek till orden, rytmen och klangerna. Den skulle lämpa sig väl för recitation. Samtidigt finns det en kvalitetsskillnad mellan å ena sidan poesi som är naturligt rytmisk och klangfull och å andra sidan pastischen som får allt att verka sökt och tillgjort. Mycket i diktsamlingen är njutbart, men blir det inte i vissa stunder väl överlastat med ord som t.ex. ”glittergom” och ”muskelmörker” - en aning pretentiöst? Det är som är diktens starkaste sida riskerar att bli dess svagaste punkt.
Diktsamlingen innehåller också en religiös intertext som väcker eftertanke, kanske mest p.g.a. den lätthet med vilken den rör sig från kristendomens johannesevangelium och tungotalstradition till fornnordisk mytologi och islams ”Allahu akbar”. Här måste jag dock invända att det är både missvisande förenklat och obetänksamt att låta kristen och fornnordisk tradition utgöra ordens positiva allusioner, medan den enda tydliga referensen till islam i fotnoten kopplas till saddamregimens terror. Hur ska det tolkas?
Är resan i tandläkarstolen poetisk? Ja, om definitionen av poesi är att det finns en rytm, att man ser ett mönster och anar att det finns en rik betydelse under orden. Då har Rasmussen lyckats mycket väl och läsningen ger mersmak!
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#recension
#poesi
Kommentera
/Visa 1 kommentarer
en av Sveriges främsta vispoeter"
Elisabet Hermodssons "Disa Nilsons visor" var en höjdare när den kom 1974. Är den bortglömd nu? I så fall vill jag gärna påminna om den kärleksfullt kaxiga, aningen naivt vänsterorienterade Disa och hennes rutiga kommunalrådsman Ruter på Gotland.
Elisabet Hermodsson är en sådan där multibegåvad människa som inte bliver vid sin läst, ity att hon icke är skomakare, utan bildkonstnär, prosaist, vetenskapskritiker, poet, vispoet/tonsättare, sångerska... you name it.
Jag har skrivt om henne många gånger, både korta texter och större reportage i Upsala Nya Tidning, UNT. Fast allra första gången faktiskt i Norrköpings Tidningar. Eller möjigen Folkbladet Östgöten. I min ungdom i det tidiga 1970-talet.
Persolnigen är jag allra mest fäst vid hennes poesi och hennes visor. Även om jag också uppskattar hennes sätt att teckna, liksom skissartat, ivrigt och eftertänksamt på samma gång. Bilder i flera dimensioner där något ofta döljer sig under och bakom något annat.
Disa Nilsons visor bjuder på Elisabet Hermodssons musik, poesi, samhällsengagemang, sensualism och humor.
Har du varken sett eller hört visorna? Googla, uppsök ett bibliotek eller antikvariat. Passa samtidigt på att leta efter "Vad gr vi med sommaren kamrater?" - albumet som föregick Disa, med visor om Fårö, havet, himlen, livet, kärleken.
Elisabet Hermodsson är absolut en av Sveriges främsta vispoeter och vistonsättare!
Och jag tror att Disa Nilson är mycket aktuell också i dag!
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#Gotland
#Fårö
#samhällsengagemang
#natur
#poesi
#visor
#humor
#sensualism
Kommentera
En av mina dagsverser om flyktingar/immigranter, i UNT 1996, står jag för också i dag. Vems fosterland är egentigen Sverige...
Närhelst en broder med sin fot
beträder detta land;
närhelst en planta här slå rot
i svenskjord, mylla, sand;
närhelst en främling slår sig ner
och inte orkar resa mer
i denna värld som står i brand
- då är det här hans fosterland.
Närhelst en syster kommer trött
till detta kalla land
från sydlig värme jagad, nött
av flykt från krig och brand;
närhelst hon sätter sig i ro
i önskan att få leva, bo
vid denna klotets norra strand
- är detta hennes fosterland.
O, vad jag önskar att det vore så. Att det mänskiga livet vore sådant - eller ännu hellre att ingen behövde fly från krig, förtryck, terrorism, övergrepp, hungersnöd, naturkatastrofer. Men de berättelser som i dag möter oss i filmer och texter och för den delen konst och musik visar på ett allt tuffare klimat. Koldioxiden är nog inte vårt största problem - den får allt att växa mer. Men våld, nedskräpning och religiösa/politiska lögner tillsammans med okunighetoch girighet fördärvar mer och mer. Skriv utopier nu! Vöärlden behöver dem för att hitta en riktning!
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#flyktingar
#fosterland
#dagsvers
#utopi
#främling
Kommentera
/Visa 1 kommentarer
Målarböcker för vuxna har blivit omåttligt populära. De lär sälja mer än kokböcker i Frankrike. Bara det. Att måla små, små fält och ibland komplicerade mönster kräver koncentration. Man försjunker i bilderna som växer fram. Störande omgivning, stora bekymmer och små håller sig utanför.
Så ska mindfulness fungera, och begreppet har kopplats till målarböckerna. Kreativitet finns också där. Mönstret är klart, men färgerna får du välja.
Det finns även kristna alternativ. Marcus förlag har gett ut "Färgglädje". Det är en liten bok som består av 24 vykort med glada och trösterika bibelverser som man alltså kan skicka till sina vänner. Korten är av varierande svårighetsgrad och stil. En del av verserna är på svenska, en del på engelska.
Kristet - från koptisk tradition - är också iotakorset. Det ska fyllas i med färger som symboliserar stadier, händelser och känslor i våra liv: smärta, sorg, kärlek, glädje. Det finns en handedning i "Måla och meditera med iotakors". Jag målade mitt iotakors i Högalidskyrkans bibelgrupp. Det har fått ett stort värde för mig. I det har jag lagt det svåra, mina tillkortakommanden, det som inte går att rätta till längre. När jag tänker på det tröstas jag av att det ligger i korset som tar hand om det.
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#kristen målarbok
#bibelcitat
Kommentera
Lars Gustafsson är död. Det är också min mamma sedan fem år tillbaka. Hon älskade litteratur och också böcker rent fysiskt. Efter att ha varit verksam inom parfymbranschen fick hon chansen 55 år gammal att arbeta på bibliotek, vilket hon gjorde fram till sin pensionering.
Särskilt poesin var betydelsefull för henne, i glädje och i sorg. Den var livsförhöjande och tröstefull. Jag har ärvt flera av Lars Gustafssons diktsamlingar. Jag slår på måfå i en av dem.
Mitt öga fastnar för "Godstågen". Dikten påminner mig om en sommar som vi tillbringade nära en järnvägsstation i Lars Gustafssons Västmanland. Jag finner den också lugnande. Något pågår hela tiden utan diktjagets medverkan. Det finns ett nät av förbindelser i det dolda.
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#till minne
Kommentera
Väldigt många svenskar skriver poesi. Men få köper diktsamlingar i boklådorna. Få stora förlagssatsningar görs på poesi i det här landet. Poesins mångfald verkar finnas på nätet och de lokala poesiscenerna.
Har jag fel? Rätta mig gärna! Berätta om de många poesiläsarna, de som köper och lånar diktsamlingar. Och förlagen som är generösa i sin poesiutgivning.
Inte? Nähä.
Det märkliga är att det finns en folklig poesiflod som söker sig fram i små och stora strömmar till mindre bokförlag, till egenförläggandet, till poesiscenerna, till ordfestivalerna, till skrivarkurserna, till nätsajterna.
Det vill säga, det märkliga är att det här flödet av skrivande, högläsande, till och med tävlande i poesi (poetry slam) inte får större plats än det får (=ganska liten) i massmediasfären.
Som alltid finns det förstås en liten parnassklick som kan tänkas få sitta i en tv-soffa, bli intervjuade på kultursidor och över huvud taget få strålkastarljuset riktat på sig. Som får stipendier och priser. Inget ont om dem som tagit sig dit. Det är säkert välförtjänt!
Men alla de andra. Alla vi andra.
Exempelvis två av Uppsalas utsökta poeter, som på något vis verkar i utkanten av den litterära parnassen: Bo Gustavsson och Krister Gustavsson (inte släkt). Båda skriver poesi mättad av innehåll, svindlande djup, inte helt lättillgänglig, men med ytterst god eftersmak.
Jag har skrivit om bägge, stort uppslagna artiklar i UNT, som också brukar recensera deras böcker, om inte alla så i alla fall en del av böckerna.
Vi poeter i Uppsala läser (ofta för varandra) på Uppsalas olika scener, manifesterar oss på manifestationernas torg när så är, publiceras eller publicerar oss själva.
Det skrivs mycket god poesi i den har staden, ska jag tala om!
Men sällan hörs eller ses vi i medias kulturnyheter och intervjuprogram. Är vi sämre än Stockholmarna? Nä. Än uppmärksammade landsbygdspoeter? Nä. Än de som framträder vid Bokmässan? Nä.
Är vi sämre på marknadsföring? Ja, det tror jag bestämt! Trots scener och festivaler.
Det börjar bli dags att göra något åt det.
Föreslå gärna åtgärder! Så återkommer jag. Till dess bjussar jag på ett utsnitt ur ett av mina pågående arbeten (den hör sviten med en hälsning till tonsättaren Karin Rehnqvist):
Änglar som brinner
pappersartat
flagor fallande
mönster av brinnande
änglavingar klädnader
när de träffar atmosfären
som norrskensstoft
tvingar tynglagen
och friktionskoefficienten
blodet att bränna
den störtande vreden
till aska
vingar
som inte bär
fram en enda ton
...
Väldig vinge sveper
himlablået vattenrent
vräker vithet genom
notpapprets tvättstreck
alla noter
faller under
baslinjen
...
En mycket hög sopran
stiger över molngränsen
vinglöst naken
för att blidka
vit vredes
brända trasor
bärkraft under vingen
fångar tonen
av kallt salt
i dånet som strömmar in
där ängeln
just där
änglatrasor dalar
ner mot träden, spirorna, ljuden
av asfalt som sjunger
under bara fötter
trasor av vitt och bränt
med doft av gummi, popcorn, salsa
i trädens gröna
på asfalten som bortkastade
drömmar inga änglar
vet vad vi drömmer
numera
...
Glöm inte naturlagarna
och det krökta universum
när du ska landa, ängel!
Vi väntar dig under kontorstid
på uppgjord landningsplats
med rengjorda landningsbanor
och vhs
i händelse av dimma.
Anmäl ankomst
och cirkulera
vid köbildning.
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#poesi
#recitation
#poesiscen
#ordfestival
#egenutgivning
#poetry slam
#manifestationer
#marknadsföring
#Stockholmare
#landsbygdspoeter
#förlagssatsningar
#mångfald
Kommentera
Mycket av allt. Det är första intrycket. Och det gäller både Istanbul och poeten Lale Mürdür.
Från svenska konsulat/SRII tar det tjugo minuter att promenera gågatan Istiklal Caddesi fram till Taksimtorget. Några tusental personer, 30 000 kanske..., är på väg åt motsatt håll. Någon berättar för mig att tre miljoner människor rör sig längs den här gatan varje dag, åtminstone under turistsäsongen. Jag snirklar mig fram så snabbt jag kan.
Från Taksimtorget går jag fem-sex minuter längs en trafikerad gata med butiker av modellen hål-i-väggen ner till det tyska sjukhuset. Där möter mig Lale Müldür och hennes assistent, en kvinna från Georgien, vars namn jag inte lyckas uppfatta.
Vi fortsätter gå gränder till höger, gränder till vänster, upp en liten bit och ner igen. Till slut nerför en kort men mycket brant backe, äntligen framme.
Temperaturen ligger fortfarande en bit över 30 grader i skuggan, det är en av de första dagarna i september.
I Lales farstu doftar det som i Indien, curry och koriander. Det är mörkt och murrigt, inte alltför fräscht.
Men när hon öppnar sin dörr och säger välkommen, är det till en fyrarumslägenhet med ett ljust, nymålat vardagsrum, hypermodernt kök och en balkong med svindlande utsikt över Bosporen mot Top Kapi, Aya Sofia, Blå moskén och - inte för att den syns, men för att jag vet att den är där - den berömda kryddbasaren på andra sidan Galatabron.
Ännu har vi inte sagt ett ord om poesi.
Vi pratar Istanbul, uppförsbackar och utsikter tills assistenten har serverat oss te och försvunnit in i sitt rum: hon är skild, singel och arbetar dygnet runt för Lale Mürdür, som drabbades av stroke 2002, och behöver viss assistans även om hon har tillfrisknat i stort.
-Jag skriver fortfarande, men numera talar jag in min poesi och får den utskriven av en god vän, säger Lale.
Vi är omedelbart Lale och Lena med varandra, också i den korta sms-växling vi haft för att bestämma tid och plats för mötet.
Hon är en kvinna som syns och hörs: kortväxt med - för tillfället bara, av fotografier från tidigare år att döma - långt hår och hellugg blekt intill vithet, mängder av turkos och svart ögonmakeup och generöst påmålat orangerött läppstift. Grön klänning, bekväma slippers.
Vardagsrummet har vita väggar, och en välfylld bokhylla och ett flertal målningar. De flesta målade av hennes exmake, en belgisk konstnär, och föreställande henne. Ett par Kristusbilder, noterar jag.
Är hon religiös och i så fall kristen?
-Ja, jag är religiös, troende muslim. Men jag älskar Jesus lika mycket som Muhammed. Och vet du, i en gren i min bakgrund... är vi en judisk familj!
De tre monoteisiska religionerna möts alltså i en kvinna, en poet i världsstaden Istanbul.
Är det också vad hon skriver om?
- Jag skriver om allt. Kärlek, livet, världen. Min första dikt skrev jag när jag var tio år. Men sedan tänkte jag egentligen bli ingenjör.
Lale Müldür har flera universitetsexamina i bagaget: "electronics and ekonomics" från Ankara, en BA (fil kand) i ekonomi från universitetet i Manchester i England och en MA (examen mellan fil mg och fil lic) från Essex University.
Hon är kolumnist i vänsterliberala tidskriften Radikal i Istanbul.
Men, säger hon, handlar det om hennes identitet, är det poet hon är.
Oavsett universitetsstudierna, var det poesin som tog över. Hon har fått ett tjugotal diktsamlingar publicerade och befinner sig tveklöst på den turkiska litteraturparnassen.
-Men jag har inte goda relationer till alla andra poeter, även om det finns en del jag tycker bra om.
Osagt om det är personerna eller poesin hon talar om, för hon säger i samma veva att hon inte läser särskilt mycket poesi.
Två av hennes diktsamlingar har översatts till engelska, en av en amerikansk översättare, en publicerad i Irland. Och några dikter har tonsatts. Mest känd är Destina från diktsamlingen Water Music.
Hennes poesi är mångbottnad med fler hintar till Bibeln och Koranen än man kanske inser vid en första läsning, om man själv inte är lika inläst och påverkad som hon.
Jag tänker att jag kanske borde starta ett projekt och introducera några turkiska poeter i Sverige. Helst kvinnor för att kvinnor generellt sällan får ta lika mycket plats som män på parnassen, även om just Lale Müldür råkar ha tagit plats där
Så får det bli! Jag drar till Turkiet igen i höst. Vi hörs om det då.
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#Turkiet
#islam
#judendom
#kristendom
#poesi
#litteraturparnassen
#Istanbul
Kommentera
Diktjaget längtar till något rent och ursprungligt, både i historisk tid och sitt eget liv"
Jag fick ett fint häfte poesi med posten. Marianne Jeffmar har tillägnat dikterna sin son Mathias som målat tavlan som är avbildad på omslaget. I "Jag längtar bort - En kort exposé över ett liv" börjar varje poem med just orden "Jag längtar bort", men de allra sista raderna längtar hem.
Diktjaget längtar till något rent och ursprungligt, både i historisk tid och sitt eget liv. Hon längtar till lyckan som nybliven mor till fem barn. Sonen bor i Bretagne, och hon kan inte träffa sina barnbarn så ofta som hon vill. Till en dotter finns ett annat avstånd. "Jag längtar och saknar / Henne som jag fick så sent / Att jag inte hann lära känna henne / Och hennes undflyende väsen". Det är en sorglig dikt. I en annan skriver hon om ett barn som är en hon som skulle komma att säga nej men som en gång har sagt ja och lett emot henne.
Längtan handlar också om att själv vara barn före människornas falskhet och löften "omöjliga att hålla", kanske egna. De tillhörde en värld som hon aldrig önskat sig "Som bara ramlade över mig". Här läser jag som samma önskan om friskrivning som i Marianne Jeffmars självbiografiska roman "Älska mig - ändå!" Hon har orsakat andra lidande. Men hon har haft en olycklig barndom och bär på ett psykiskt funktionshinder. Det kommer hon fram till.
Tilltalet i den lilla diktsamlingen är klart och enkelt, ändå på sina ställen underfundigt.
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#självbiografiskt
Kommentera
Men Tranströmer kunde skriva om naturen så man tyckte om det"
Tomas Tranströmer är död.
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#poesi
#Nobelpriset
Kommentera
Och längst fram i aulan satt Tomas Tranströmer med sin fru Monica. Uppenbart tagen av sin sjukdom, men lugn och mild. Glad nära sin fru. En angenäm februariafton."
Häromdagen var en rätt dålig dag. Sen dog Tranströmer och dagen blev riktigt kass. Har varit en del Tomas Tranströmer på senaste tiden. Jag har nyligen läst och recenserat Teju Coles bok Varje dag är tjuvens dag. Cole citerar Tranströmer:
“Det får inte nämnas, men här finns mycket undertryckt våld. Därför är detaljerna så tunga. Och så svårt att se det andra som också finns: en solkatt som flyttar sig på husväggen och glider genom den ovetande skogen av flimrande ansikten, ett bibelord som aldrig skrevs: 'Kom till mig, ty jag är motsägelsefull som du själv.”
Coles ej namngivna berättare föreställer sig att Tranströmer skrev orden med Nigeria i tankarna. I ett inlägg skrivet för New Yorker Magazine skriver Cole vidare om Tranströmer; “Hans läsare läste honom som en djupt bevarad personlig hemlighet”. Och visst är det så. På natten när alla i staden antingen gått och lagt sig eller gått ut på krogen läste jag Tranströmer. För det är så jag läser honom. Det är så jag vet att andra också läser honom.
Jag började läsa Tranströmer i samband med hans nobelpris 2011. Jag studerade litteraturvetenskap då. En klasskamrat som jobbade i en bokhandel berättade dagen beskedet kom att hans kollegor hade jublat. Nån hade gråtit. Det var beskedet alla väntat på. Som om alla läst poesin ensamma men delar glädjen tillsammans. Jag blev imponerad av historien och började samma kväll att läsa Tranströmer. Nästan lite skeptiskt inställd. Vad är grejen liksom? “Uppvaknandet är ett fallskärmshopp från drömmen...”.
Så är "det" där och jag kan inte föreställa mig en tid då hans ord inte funnits inom mig. Att läsa Tranströmer är som att läsa sina personliga hemligheter. Att samtala med någon som är en så nära att det måste vara en själv.
Citatet är den första raden i hans första diktsamling; 17 Dikter från 1954. Elvis Presley släppte samma år sin första singel och rocken exploderade in i världen. Samtidigt kom Tranströmer, annonserade sin närvaro, inte som något explosivt och nytt, utan som något självklart.
Jag hade förmånen att i samband med nobelpriset 2011 att gå på en föreläsning på Stockholms Universitet. Det var inte obligatoriskt eller ens specifikt kopplat till min utbildning. Det var på kvällen. After hours. I en aula samlades jag och en handfull andra besökare för att lyssna på en föreläsning som hölls av Torbjörn Schmidt, litteraturvetare som skrivit sin doktorsavhandling om Tranströmer.
Och längst fram i aulan satt Tomas Tranströmer med sin fru Monica. Uppenbart tagen av sin sjukdom, men lugn och mild. Glad nära sin fru. En angenäm februariafton.
“Samurajen ser obetydlig ut
bredvid sin rustning av svarta drakfjäll.”
Efter föreläsningen varade min blick på Tranströmer. Skulle man gå fram och hälsa? Nicka? Bäst att bara nöja sig med att varit nära. För vad skulle man egentligen gå fram och säga till sig själv?
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#Tranströmer
#Poesi
Kommentera
Alla blev ovanligt glada över tillkännagivandet, som om vi själva hade vunnit. Vi var överens och det var en fin höst"
”Jag behöver honom likt kaffe i ottan, som sol på min kind, som gräs under bar fot.”
Så skrev jag en gång om Thomas Tranströmer och inser idag, när tankarna ständigt vandrar tillbaka till honom, att det fortfarande är så. Jag återkommer till hans dikter gång på gång, i olika skeden i livet, i olika sinnesstämningar. En mening här och en mening där. Känslor som bara han kunde sätta ord på. Jag känner i kroppen när det var för länge sedan ”Den halvfärdiga himlen” låg på mitt sängbord.
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#nobelpris
#poesi
Kommentera
/Visa 2 kommentarer
"Och Thåströms nakna överarmar är vackrare än västvärldens samlade konstskatter". Nina Lekanders ord från romanen "Mun mot mun" (1988) har förföljt mig ända sedan jag läste dem första gången.
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#allahjärtansdag
#kärlek
Kommentera
Det är sent på jorden och mörkret faller över oss. Så känns det en dag som denna. Inte nog med att ett rasistiskt parti nu njuter av ett segertåg i princip hela landet, så tyder allt på regeringskaos.
Jag är arg, bestört och sorgsen över att det ska vara så svårt att vara mot andra som du vill att andra ska vara mot dig. Kärleksfull, empatisk, solidarisk. Det var vad jag trodde var allmänmänskligt eftersträvansvärt.
Melankolin har lagt sig över mitt sinne. Jag läser poesi. Tänker att det blir bättre. När skuggorna dragit sig undan mina ögon. Tills dess läser jag Pär Lagerkvist och Gunnar Ekelöf och så tipsar jag om LitteraturMagazinets fantastiska antirasistiska boktipslista: http://www.litteraturmagazinet.se/100-antirasistiska-boktips
Jag tror på den ensamma människan
Jag tror på den ensamma människan
på henne som vandrar ensam
som inte hundlikt löper till sin vittring,
som inte varglikt flyr för människovittring:
På en gång människa och anti-människa.
Hur nå gemenskap?
Fly den övre och yttre vägen:
Det som är boskap i andra är boskap också i dig.
Gå den undre och inre vägen:
Det som är botten i dig är botten också i andra.
Svårt att vänja sig vid sig själv.
Svårt att vänja sig av med sig själv.
Den som gör det skall ändå aldrig bli övergiven.
Den som gör det skall ändå alltid förbli solidarisk.
Det opraktiska är det enda praktiska
i längden.
Gunnar Ekelöf, ur Färjesång (1941)
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#antirasism
#tillsammanskap
#val2014
Kommentera
å andra sidan skildrar Gullberg vad man skulle kunna kalla den moderna kärleken – och på ett sätt som får en att undra ifall den har utvecklats något alls sedan 1933 (!). Den hade lika gärna kunnat vara skriven på 60-70-talet"
För inte så länge sedan besökte jag min morfar och fick av honom tipset att läsa Hjalmar Gullberg – poeten som gett namn åt bland annat Gullbergs kaj här i Göteborg.
Han ska ha varit exremt populär på sin tid, men är idag nästintill bortglömd förutom genom platserna han fått uppkallade efter sig.
Jag valde hur som helst Kärlek i tjugonde seklet från 1933 – en diktsamling som nu på senare år även har fått ge namn åt Kerstin Vinterheds biografi över Alva och Gunnar Myrdal från 2003.
Kärlek i det tjugonde seklet innehåller dessutom bland annat diktsviten "Förklädd gud" (om guden Apollon) och som har tonsatts av Lars-Erik Larsson, en av Sveriges främsta klassiska tonsättare. (Om man sjunger i kör är det svårt att undgå att åtminstone någon gång sjunga denna klassiker.)
Det här är en ganska intressant och vacker text och som befinner sig i skarven mellan tradition och modernitet. Å ena sidan är den skriven på rim, full av referenser till antiken och en del, idag ganska omoderna, religiösa-mystiska teman; å andra sidan skildrar Gullberg vad man skulle kunna kalla den moderna kärleken – och på ett sätt som får en att undra ifall den har utvecklats något alls sedan 1933 (!). Den hade lika gärna kunnat vara skriven på 60-70-talet.
Avdelning:
Poesi
Taggar:
#kärlek
#romantik
#smärta
#sorg
Kommentera
Recensioner poesi
Recension: Det sena verket : Från Andningsvändning till Tidsgård
av Paul Celan
Recension: Ur världen
av Eva Runefelt
Recension: I grenverket
av Lennart Sjögren
Recension: Det osynliga motstyckets bok
av Göran Sonnevi
Recension: Ensamtal
av Ann Jäderlund
Recension: Nattmusik för dagsländor
av Eva-Stina Byggmästar
Recension: Ararat
av Louise Glück
Recension: Anna själv
av Anna Smedberg Bondesson
Recension: Alla dessa döda ögon
av Jolin Slotte
Recension: Knivkastarens kvinna : berättelse
av Kerstin Ekman
Recension: Åtel
av Jörgen Lind
Recension: Sju grenar
av Katarina Frostenson
Recension: Omega
av Johannes Anyuru
Recension: Till dikten
av Malte Persson
Recension: Orkidébarn
av Eva-Stina Byggmästar
Recension: Tiarnia I-III
av Pentti Saarikoski
Recension: Mitt namn är
av EliSophie Andrée
Recension: Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det
av Marie Lundquist
Recension: Andra säsongens grödor på flaska
av Qiao
Recension: Grodd
av Gennadji Ajgi
Recension: Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt
av CAROLINE LJUUS
Recension: Därur orden
av Jonas Rasmussen
Recension: Allting glittrar och ingenting tar slut
av Khashayar Naderehvandi
Recension: Jag föder rådjuret
av Jila Mossaed
Recension: Samlade dikter
av Gustaf Fröding
Recension: Det här är hjärtat
av Bodil Malmsten
Recension: 11.05.05-14.10.17
av Marie Norin
Recension: Lidandet och glädjen
av Anna Swirszczynska
Recension: Dikter i urval 1974-2004
av Barbro Lindgren
Recension: Du har funnits här: Poesi på liv och död
av Jacques Werup
|
|