Om riskerna med att göra passionen till sitt jobb

Jag bollar med mina och andras ord nästan varje vaken timme. Därför måste jag hålla hårt i frivilligheten, i nyfikenheten. Jag är livrädd för att skrivandet ska gå på slentrian.

För ett antal år sedan upptäckte jag tjusningen med mat. Läsa, laga, testa, blanda, prova, röra, knåda. Lägga upp det jäkligt snyggt till gästernas ohh-ande och mmm-ande. Dofterna, känslan i händerna, smaken när man tagit lite mer sånt och kanske lite av det här också. Det var tidernas kärlekshistoria som växte fram där mellan hyllorna på Konsum, mellan mig och kokkonsten, mellan mig och bakglädjen. Berusad av kärleken ville jag naturligtvis inte ägna livet åt någonting annat än matlagning. Alla sinnen, varje vaken minut. Så jag beslutade mig för att göra passionen till mitt jobb, för att den aldrig skulle få en chans att slockna, för att jag inte kunde tänka mig mitt liv utan detta ständiga glädjerus.

Jag har gjort många dumma saker, men detta att göra ett brinnande intresse till en inkomstkälla hamnar högt på topplistan"

Jag har gjort många dumma saker, men detta att göra ett brinnande intresse till en inkomstkälla hamnar högt på topplistan. Det är nämligen lätt hänt att det sker något med förhållandet när man försöker sätta regler och ramar på det med sådant som anställningsbevis och veckoarbetstid. När grossisternas prislistor ska bestämma vad ens händer ska jobba med. När den pirriga förälskelsen man kände för jorddoftande morötter och krispiga gröna blad ersätts av slentrianmässigt konservburksöppnande. När man vaknar upp och inser att livet i köket mest består av disk, att de missnöjda gästerna alltid kommer att vara fler än de saliga hur brett du än ler, hur mycket dina fötter än blöder.

Kärleken dog. Jag försöker hitta tillbaka till den med alla medel. Försöker lappa ihop förhållandet med färska kryddor i fönstret, svulliga dinkeldegar och sjutton sorters oljor. Bläddrar i de glättiga matporrtidningarna och försöker känna någon slags upphetsning. Kommer på mig själv med att stirra ut genom fönstret och tänka på refrängen istället.

Varför berättar jag det här? Borde jag inte skriva om litteratur istället? Det är faktiskt det jag gör. För jag har ju även en passion för språk. För skrivandet, jakten på de rätta orden, de påhittade antihjältarna, de hejdlösa dialogerna. Jag är ständigt på min vakt för att inte förlora intresset. Jag är livrädd för att skrivandet ska gå på slentrian, för att läsandet ska bli ett tvång, för att jag ska bli slarvig och oengagerad. Om min kärlekshistoria med språket blir en enda lång nio-till-fem-gäspning, vad har jag då?

Jag jobbar med språk och skrivande och när jag är ledig läser och skriver jag ännu mer. För mig själv, för barnen, för er andra. Jag bollar med mina och andras ord nästan varje vaken timme. Jag har alltså än en gång tagit risken och gjort passionen till mitt jobb, samtidigt som den är min hobby. Därför måste jag hålla hårt i frivilligheten, i nyfikenheten. Variera mig och byta sammanhang och ämne för att inte fastna. Prova nya vägar och röster. Tillåta att lusten inte alltid finns där. Inte stänga in den med regler och ramar och ge den konstgjord andning. Det är enda sättet att få den att komma åter.


12 december 2013
 

Anmäl textfel

Redaktör

Erika Wallman är utbildad inom textdesign och är redaktionsmedlem på LitteraturMagazinet. Här under vinjetten "Wallmans textverkstad" skriver hon krönikor och inspirationstexter som kompletterar skrivarskolan.

Lär dig smaka på orden!

Vad är det som gör vissa texter så levande? Hur kommer det sig att man tycker att en beskrivning träffar helt rätt? Det är mycket som spelar in så klart, men en viktig del är ordvalet. Att skriva handlar mycket om ordkunskap, om att bygga upp ett ordförråd och kunna välja rätt ord vid rätt tillfälle.

Läs mer ...

Undvik att skriva hissmusik

Om vi bortser från intrigen och persongalleriet, miljöerna och dispositionen – vad kan du mer göra för att din text ska bli fängslande och läsvärd? Svaret är enkelt: variation. Se på din text som ett musikstycke! En enformig melodi blir till hissmusik, det vill säga man slutar lyssna. Men strör man ut små, nästan omärkbara nyanser, känns det in i märgen.

Läs mer ...

Det ultimata tipset finns inte

Jag tänkte att jag skulle ge dig det ultimata tipset. Inte tipset som gör att texten blir superbra, färdigställd, inskickad, antagen och en riktig kioskvältare. Åh, om jag ändå satt på det tipset! Nej, jag menar det där lilla men ack så viktiga tipset på hur man kommer igång. Över huvud taget. Första tramptaget som leder till nästa och nästa och nästa. Tills det rullar. Men tyvärr. Jag kan inte ge dig det tipset.

Läs mer ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2