Visste väldigt lite om bronsåldern innan hon började skriva
Monika Häägg – teaterregissören som blev författare
I många år var det teater som gällde för Monika Häägg. Hemma i Halmstad jobbade hon omväxlande som teaterregissör, skådespelare och manusskrivare. Men en dag fick hon en idé till en ungdomsbok.
Efter flera år av reseach kom första boken om bronsåldersflickan Fry. Idag har det blivit fyra böcker – alla utgivna i små upplagor på ett eget litet förlag.
Dina böcker vänder sig i första hand till barn och ungdomar. Hur anpassar du ditt skrivande?
– Jag har valt att inte göra långa miljöbeskrivningar, mest för att jag själv tyckte det var tråkigt när jag var yngre. Jag håller också texten enkel och försöker hålla läsarens intresse uppe med snabba händelseförlopp i berättelsen.
–Jag döljer också en del för läsaren för att öka spänningen och viljan att läsa vidare.
Dina böcker utspelar sig i Sverige i bronsåldern, hur gjorde du research?
– När jag fick idén till böckerna visste jag väldigt lite om bronsåldern. Jag startade med att läsa mycket faktaböcker. Antecknade och sparade allt som jag trodde kunde bli en del av berättelsen. Eftersom böckerna utspelar sig i södra Halland och Bjärehalvön letade jag också fakta från det här speciella området. Platser som finns i böckerna är verkliga och har haft en betydelse för människor som levde under den tiden.
– Jag besökte även platserna som beskrivs i boken för att få en uppfattning av dem i verkligheten och få en känsla för naturen. Det gick flera år innan jag kunde börja skriva på min idé som utvecklats under tiden jag letade fakta. När manus var klart lämnade jag texten till en arkeolog som hade ett brinnande intresse för just den här tiden. Han hjälpte mig att påpeka faktafel och se om jag skrivit in saker som inte fanns på bronsåldern i Norden.
Vad får du för respons från dina läsare?
– Jag får mycket brev och mejl som uttrycker läsarnas tankar. Jag har både barn och vuxna som läsare. Det är trevligt att upptäcka att böckerna blir lästa av hela familjer, från barn till ”gamlamormor” och alla har en stark upplevelse av sitt läsande. Många läser också böckerna högt för varandra. Flera har blivit nyfikna på att få veta mer om den historiska tiden. Extra roligt är att många har kommenterat att de tycker böckerna har ett ”målande bildspråk”, de får direkt en bild av miljö och människor. Med tanke på att jag inte har gjort några långa miljöbeskrivningar så är ju den kommentaren härlig att se. Spänningsmomentet nämns också ofta, att de inte kan sluta läsa, och det var ju precis vad jag ville åstadkomma.
Har du några planer på att skriva för vuxna läsare? I sådana fall, hur tror du att det kommer skilja sig från att skriva för barn?
– Jag har sex olika skrivprojekt på gång. Tre av dessa är för vuxna. Till vuxna broderar jag ut miljöbeskrivningarna mer. Jag går också mycket djupare in i mina karaktärer. Språket förändras en aning även om jag fortfarande försöker skriva ganska lättläst. Däremot försöker jag hålla kvar spänningen, att det skall finnas en önskan att ”gå runt kröken”, att läsa nästa kapitel. Det blir också ett mer vuxet perspektiv på tillvaron.
Det har hittills kommit fyra böcker om flickan Fry, har du några planer på att skriva fler?
– Nej, det finns inga planer på att skriva fler böcker om Fry. Alla fyra böckerna i serien har en sammanhängande historia som avslutas i sista boken. Däremot finns det en historia som löper parallellt genom serien. Den handlar om flickans förfäder och sträcker sig ner i Medelhavet och Kreta. Den berättelsen skulle gå att utveckla och skriva som en helt ny bok, men det finns inga sådana planer just nu. Kanske blir det någon gång i framtiden!
Anmäl textfel