Artiklar 

Bokmässan 2018

Kunskap och kommers

Litteraturåret har hittills framför allt präglats av turbulensen inom Svenska Akademien, men inne på Svenska Mässan tilläts läsarna att äntligen, och i lugn och ro, få nörda ner sig i allt från Kalle Anka till folkhemmet. Årets bokmässa har inte på långa vägar väckt samma uppmärksamhet som förra och förrförra året då högerpopulister medverkade, men seminarieprogrammet var det inget fel på. Dessvärre hann jag bara med en bråkdel.

Jag vågar påstå att bokmässan bör upplevas med ett seminariekort. Inte ens de mest scenvana författarna, som till exempel Jonas Gardell, gjorde sig lika bra i montrarna som i en lugn lokal. Det största författarnamnet var nog Jojo Moyes, men de mest sevärda kanske var de författare som verkligen brinner för sina ämne, som till exempel Sara Lövestam (grammatik) och Mattias Boström (Sherlock Holmes).

Alla författare är dock inte lika bekväma på scen, och hur författarrollen har förändrats under de senaste 125 åren diskuterades på ett seminarium under fredagen. Gunnar Ardelius, tidigare ordförande i Sveriges författarförbund, menar att boken av allt fler börjar betraktas som ett sidoprojekt, inte ett slutmål. Att romanen, eller berättelsen, skulle föra en tynande tillvaro avfärdade dock samtliga paneldeltagare. Helena von Zweibergk ser mycket som fiktionaliseras, inte minst vi själva, i sociala medier. Mats Strandberg förklarade jantelagen död i Sverige, och Åsa Schwarts ser "storytelling" även i nyheterna. Från att ha setts som ett ganska ensamt yrke har författarskrået fått något glamouröst över sig, författare "går på export", och förlagen är minst lika – kanske mer – intresserade av författare som kan marknadsföra sig, än av de som kan skriva.

De lite mindre seminarierna blev mer intima. Jonas Hassen Khemiri och Sara Stridsberg som läst varandras böcker bjöd på ett fint samtal om som tillförde ytterligare dimensioner till deras respektive böcker. Elin Willows och Mirja Unge pratade om livet bortanför storstaden. Sven Wollter och Lena Andersson angrep "folkhemmet" från olika håll under imponerande modererande av Gabriella Håkansson. Lite senare grävde den brittiske advokaten Philippe Sands och den ryske geologen Sergej Lebedev i familjehemligheter och folkmord.

Sorgligast tyckte jag det var när Leif GW Persson i Expressens monter på söndagen tillkännagav att han just gjort sitt sista framträdande på bokmässan, fler bokmässor kommer han inte att orka med. Varken han eller Jonas Gardell behövde trängas på scen när de berättade om sina nya böcker där de båda har blickat tillbaka – den ene på sitt yrkesliv, den andre på sin mor. 

Nytt för i år var Crimetime som flyttat från Visby till Göteborg. Gotland fick nu bara vara med på ett hörn då Mari Jungstedt och Carin Gerhardsen pratade om varför de förlagt sina intriger i en miljö där exakt noll personer drabbas av dödligt våld ett vanligt år. Behändigt kanske, att ge deckarna ett eget utrymme, men tyvärr var det ett visst ljudläckage mellan scenerna som förtog upplevelsen en aning. Då var det mer avskärmat i trädgårds- mat- och livsstilsavdelningen.

Sista scenprogrammet för min del blev just ett inspirationsföredrag av trädgårdsjournalisten Gunnel Carlson. Varför inte öppna upp trädgården och låta den bli en mötesplats? Nu när det är 357 dagar kvar till nästa mässa.


Profil: Sandra Sandström

2 oktober 2018
 

Anmäl textfel

 Intervjuer 

Äntligen fredag!

Hur många bokcirklar läser om Maj just nu, Kristina Sandberg?

Okej, folk läste om hemmafrun i Örnsköldsvik även innan den sista boken i trilogin om Maj fick Augustpriset i november 2014. Men nu verkar läsarna ha gått wild and crazy. Alla tre böckerna ligger just nu på försäljningstoppen.

– Det är jätteroligt att märka att de blir lästa, säger Kristina Sandberg

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Vad betyder ett pris, Lotta Lundberg?

Hon belönades precis med Sveriges Radios romanpris för sin roman "Timme noll" som följer tre kvinnor som befinner sig i olika typer av kaoslägen och spänner över åren 1945 till nutid.

– Jag är oerhört glad för priset, säger hon på telefon från Berlin.

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Varför ger ni ut Guantánamo-dagboken på svenska?

"Guantánamo diary" kom ut i USA i januari och släpps på svenska den 11 mars. Stefan Skog, förläggare på förlaget Norstedts, är den som har köpt in den omtalade dagboken inifrån Guantánamo-lägret skriven av fången Mohamedou Ould Slahi och människorättsaktivisten Larry Siems.

– Det är ett sensationellt vittnesmål, säger han.

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Vad händer i oss när vi läser en bok, litteraturprofessorn?

Författaren och litteraturprofessorn Birgitta Holm har precis givit ut en essäsamling om upplevelsen av litteratur och annan konst – om vad som händer i oss när vi läser, lyssnar eller tittar på kulturella uttryck.

– Böcker förlöser vår livskraft, säger hon.

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Hur var det att arbeta om Katitzi-böckerna?

Författaren och journalisten Lawen Mohtadi har jobbat om språket i barnböckerna om Katitzi tillsammans med Katarina Taikons dotter, specialpedagogen Angelica Ström.

– Jag läste böckerna först som vuxen och blev helt uppslukad, berättar hon.

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Hur är det att översätta en Nobelpristagare?

Anna Säflund-Orstadius debuterade som översättare 1984 och har översatt en lång rad böcker från franska till svenska – nu senast Nobelpristagaren Patrick Modianos "Horisonten" som precis kommit ut. Vi undrar: Är det någon skillnad att översätta en roman skriven av en Nobelpristagare jämfört med böcker skrivna av andra författare?

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Grattis till Katapultpriset, Agnes Gerner!

I veckan blev det klart vem som får årets Katapultpris – alltså Författarförbundets utmärkelse för årets bästa debut. Vinnare blev poeten Agnes Gerner som prisas för sin diktsamling "Skall". Grattis säger vi! Och frågar: Hur känns det?

Läs mer ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke

Storartat om kärlek som varar

Recension: Sniglar och snö av Agneta Pleijel

Varför måste Dagerman dö?

Recension: Himlen nära. Stig Dagerman och Anita Björk : En bok om konstnärskap, livskamp och kärlek av Lo Dagerman

Tredje boken om Betty gör mig besviken

Recension: Käraste vänner av Katarina Widholm

Pricksäker satir över kulturlivet

Recension: Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2