Söker du efter "Att "bygga" begrepp : konkret och kreativ naturvetenskap" av Hans Persson? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Att "bygga" begrepp : konkret och kreativ naturvetenskap
Av Hans Persson

Bok- presentation: |
Att "bygga" begrepp : konkret och kreativ naturvetenskap |
Författar- presentation: |
Hans Persson |
![]() |
"Boken innehåller många detaljerat beskrivna projekt, både genomförande och slutresultat samt utvärdering av arbetssättet ur såväl lärar- som elevperspektiv. I avslutningskapitlet ges föredömligt referenser kopplade till övrig ämnesdidaktisk forskning med liknande teman. Hans Persson, grundskollärare, lärarutbildare och läromedelsförfattare, riktar sig med denna konkreta, personligt skrivna och lättlästa bok till yrkesverksamma lärare, lärarutbildare och lärarkandidater."
Bibliotekstjänst, Ingvar Kroon
"What makes this [book] special? First of all, the strong focus on students' interest/attitudes towards science in addition to the knowledge. /.../ Other key factors are having courage to be truly playful and enthusiastic, and utilising every aspect of everyday life to impart science. /.../
The other thing that makes this stand out is that he [Hans Persson] managed to convince me that he's got a firm foundation for this approach, possibly both theoretical/ideological and empiric, both from primary/secondary school and teacher training. His book on concept building is sure to find it's way to my bedside table soon. /.../ Anyway, I don't think I've seen such a fresh approach to science education during my five years in the game"
Erik i "Science - and fooducation" sunday, januari 21, 2007
Utgåvor
Att "bygga" begrepp är skriven ur ett praktikerperspektiv. Den grundar sig på författarens och hans kollegors beprövade erfarenhet av att förändra skolans naturvetenskapsundervisning. Lärarnas egna idéer och entusiasm har styrt förändringsarbetet.
Att "bygga" begrepp är skriven ur ett praktikerperspektiv. Den grundar sig på författarens och hans kollegors beprövade erfarenhet av att förändra skolans naturvetenskapsundervisning. Lärarnas egna idéer och entusiasm har styrt förändringsarbetet.
Läs mer
Eleverna har fått bygga modeller av olika naturvetenskapliga begrepp och processer. I uppgiften ingick att visualisera en god förklaring, att åstadkomma en modell som var ämnesmässigt korrekt, samtidigt som den måste vara begriplig och intressant för kamrater, föräldrar eller utställningsbesökare. I det avslutande kapitlet ger författaren exempel på samstämmighet mellan det egna utvecklingsarbetet och de diskussioner som förs i den ämnesdidaktiska litteraturen. Att "bygga" begrepp kan tjäna som inspiration och konkret hjälp för lärare som vill utveckla sin undervisning, både i naturvetenskapliga och andra ämnen.
Om författarna
Hans Persson är universitetslektor på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot matematik och naturvetenskap vid Stockholms universitet.
Bok: 147709
Anmäl textfel