Glansholms Bokhandel & Antikvariat 

Söker du efter "Mathematics inside the black box : bedömning för lärande i matematikklassrummet" av Dylan Wiliam? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.

 Information från förlaget 

Mathematics inside the black box : bedömning för lärande i matematikklassrummet

Av Dylan Wiliam, Jeremy Hodgen

Bok-
presentation:
Mathematics inside the black box : bedömning för lärande i matematikklassrummet
Författar-
presentation:
Dylan Wiliam

Hur bedömer lärare elevens kunskaper? Hur anpassar lärarna undervisningen till den enskilde elevens förmågor? Hur blir eleverna själva medvetna om sitt eget lärande?

I den här texten behandlar frågor med fokus på formativ bedömning eller som idag även benämns bedömning för lärande. I Lgr 11 uppmärksammas bedömningsfrågorna med betoning på att eleverna själva ska utveckla en förmåga att bedöma och kritiskt granska egna och andras kunskaper.

Betydande forskning om bedömning visar på vikten av konkret och konstruktiv återkoppling. Texten tar upp hur lärare effektivt använder sig av framåtsyftande återkoppling. Författarna ger förslag på olika strategier som fungerat för lärare och som påverkar elevers lärande. Framförallt tar de fasta på lärares sätt att tänka kring sin egen undervisning.

Texten vänder sig till matematiklärare på alla stadier, från förskola till gymnasieskola men också inom högre utbildning. De flesta exemplen är hämtade från högstadiet.

Det här är en översättning av "Mathematics inside the black box Assessment for learning in the mathematics classroom".

Jeremy Hodgen och Dylan Wiliams är båda internationellt kända matematikdidaktiker, forskare och föreläsare. Deras teorier om formativ bedömning har blivit mycket uppskattade av pedagoger och skolutvecklare världen över.

Utgåvor

Häftad
Förlag: Stockholms Universitets förlag
Lagerstatus: Definitivt slut

Hur bedömer lärare elevens kunskaper? Hur anpassar lärarna undervisningen till den enskilde elevens förmågor? Hur blir eleverna själva medvetna om sitt eget lärande? Detta är några viktiga frågor som denna skrift behandlar med fokus på formativ bedömning – som idag även benämns bedömning för lärande.

Hur bedömer lärare elevens kunskaper? Hur anpassar lärarna undervisningen till den enskilde elevens förmågor? Hur blir eleverna själva medvetna om sitt eget lärande? Detta är några viktiga frågor som denna skrift behandlar med fokus på formativ bedömning – som idag även benämns bedömning för lärande.

Läs mer
Frågor kring bedömning är av betydelse i Lgr11 , där det finns en betoning på att eleverna själva ska utveckla en förmåga att bedöma och kritiskt granska egna och andras kunskaper.
Betydande forskning om bedömning visar på vikten av konkret och konstruktiv återkoppling. I denna skrift berättar författarna om hur lärare effektivt använt sig av framåtsyftande återkoppling samt andra strategier som påverkar elevers lärande i det dagliga arbetet i klassrummet.
Författarna ger förslag på, och berättar i korthet om, olika strategier som fungerat för andra lärare, men de tar framförallt fasta på lärares sätt att tänka kring sin egen undervisning.
Skriften vänder sig till matematiklärare på alla stadier, från förskola till gymnasieskola men också inom högre utbildning. De flesta exemplen är hämtade från högstadiet.

Om författarna
Jeremy Hodgen och Dylan Wiliam är båda internationellt kända matematikdidaktiker, forskare och föreläsare. Deras teorier om formativ bedömning har blivit mycket uppskattade av pedagoger och skolutvecklare världen över.
Det här är en översättning av deras skrift Mathematics inside the black box – Assessment for learning in the mathematics classroom.

Recensioner
Bloggen Matteutveckling i Höör utnämner Mathematics inside the black box till årets bästa 38 sidor, och skriver bland annat: "Boken innehåller endast 38 sidor men trots sitt blygsamma format innehåller den stora sanningar, tankeväckande teorier och många konkreta råd att använda i sitt klassrum direkt."

Utgivningsdatum: 20130705
9789176566763

Bok: 181631

Anmäl textfel

Utgivning

Handbok i formativ bedömning

av Dylan Wiliam
Häftad, Finns i lager, 506 kr

Mathematics inside the black box bedömning för lärande i matematikklassrummet

av Dylan Wiliam
Hur bedömer lärare elevens kunskaper? Hur anpassar lärarna underv...

Mathematics inside the black box : bedömning för lärande i matematikklassrummet

av Dylan Wiliam
Hur bedömer lärare elevens kunskaper? Hur anpassar lärarna underv...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

En mörk anklagelseskrift

Recension: En annan Doktor Glas av Malin Lindroth

Inte den bladvändare jag väntat mig

Recension: Rädslans labyrint av Anna Jansson

En episk släktsaga

Recension: Sveasagorna av Linus de Faire

En i bästa mening realistisk roman

Recension: Pizzeria Roma av Elin Persson

Nu framträder de ömmaste orden

Recension: Förbindelsen : Marie-Antoinette och Axel von Fersen av Kristina Ekero Eriksson

Ett viktigt vittnesmål

Recension: Bortgift mot min vilja av Hanna Saadi

Spännande som en thriller

Recension: Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2