![]() Barn och ungas medieanvändning i Internet-världen - Häftad
Finns i lager,
190 kr
|
Barn och ungas medieanvändning i Internet-världen
Av Olle Findahl

Bok- presentation: |
Barn och ungas medieanvändning i Internet-världen |
Författar- presentation: |
Olle Findahl |
Häftad
Finns i lager,
190 kr
|
I det närmaste alla barn och ungdomar i åldrarna 9 till 24 år i Sverige använder internet. De flesta använder internet dagligen, ju längre tid ju äldre de är. Men det innebär inte att de har slutat använda traditionella medier, säger professor Olle Findahl, som har genomfört en undersökning av barn och ungas medieanvändning i Internet-världen för NORDICOM vid Göteborgs universitet.
I ett 30-årigt perspektiv ser de visserligen lite mindre på tv, lyssnar mindre på radio och inspelad musik. De läser lite mindre, särskilt fack- och läroböcker. Men fortfarande används traditionella medier mer än internet. 75 procent av medietiden ägnar skolbarnen (9-14 år) åt traditionella medier och bland äldre ungdomar (15-24 år) är andelen 60 procent.
På ett liknande sätt som när televisionen infördes på 1950-talet utgör internet inte en konkurrent utan snarare ett komplement till äldre medietekniker. På internet finns, för de unga, framför allt den digitaliserade musiken och videon. Till detta kommer det helt nya som de sociala nätverken möjliggör, kontakter med likasinnade som delar samma intressen.
Det innebär att bland ungdomar har Facebook större räckvidd än dagstidningar och nästan samma räckvidd som tv. Och Spotifys räckvidd bland ungdomar ligger inte långt efter radions. Men detta innebär inte att allt som rör internet slår genom. Det är t.ex. förhållandevis få bland de unga som använder surfplattor, e-böcker eller kommunicerar via Twitter. Däremot har användningen av ”smarta” telefoner mångdubblats under de senaste två åren.
Värt att observera är att det inte föreligger något direkt negativt samband mellan internetanvändning och traditionell medieanvändning. Istället är det ett faktum att de som använder internet mest även är mycket flitiga användare av de traditionella medierna.
Utgåvor
Nordicom får varje dag frågor som rör ungas medievanor och effekterna av nya kommunikationsmönster. Hur har dessa påverkat barn och unga? Vad har hänt med TV-tittandet, radiolyssnandet och tidningsläsandet? Läser de unga fortfarande böcker och tidskrifter? Och förstår de vad de läser? Vilka är de mest aktiva medieanvändarna? Vilka står utanför? Frågorna är många och inte sällan komplexa.
Det handlar oomtvistat om ett nytt kommunikationssamhälle med nya kommunikationsmönster. Inte sedan televisionens introduktion för femtio år sedan har det skett sådana genomgripande förändringar av de ungas mediekultur som under de senaste tio åren. Undersökningar som Nordicoms Mediebarometer och Internet och svenskarna från World Internet Institute ger möjligheter till en fördjupad kunskap på området.
I rapporten Barn och unga i Internet-världen redovisar professor Olle Findahl resultat från bearbetningar av dessa undersökningar. Han beskriver och analyserar förändringarna under de senaste tio åren fram till idag och placerar även in de ungas medievanor i ett längre samhälleligt perspektiv.
Bok: 190842
Anmäl textfel