LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Allting glittrar och ingenting tar slut, Khashayar Naderehvandi

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Dikternas beskrivningar är på ett sätt enkla och vardagliga och äger på så sätt en allmängiltighet med många möjligheter till igenkänning"
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Bok-
presentation:
Allting glittrar och ingenting tar slut
Författar-
presentation:
Khashayar Naderehvandi
Danskt band
Beställningsvara, 226 kr

Khashayar Naderehvandi debuterade 2011 med diktsamligen "Om månen alls syntes". "Allting glittrar och ingenting tar slut" är hans senaste bok, och den är väl värd att stanna upp inför, skriver LitteraturMagazinets Gunilla Ståhlberg.

Det finns ögonblick när hela tillvaron stannar upp. Det finns också stunder då man behöver ta sig tid att hämta andan. När ett sådant tillfälle uppstår är Khashayar Naderehvandis diktsamling "Allting glittrar och ingenting tar slut" en bok jag vill ha som sällskap oavsett om jag går i skogen, sitter på pendeltåget eller hemma i fåtöljen.

"Allting glittrar och ingenting tar slut" är en diktsamling där tre olika röster kommer till tals genom dikter som delvis är berättande, vilket skapar en fin närhet mellan diktjag och läsare. Dikternas beskrivningar är på ett sätt enkla och vardagliga och äger på så sätt en allmängiltighet med många möjligheter till igenkänning, t.ex. med ord som "dricker varm choklad/ur termos/håller kropparna varma/tills allt är urdrucket". Bildspråk förekommer sparsamt, och det som finns är också det hämtat ur vardagen: "buskarna som stod 'lite överallt'/såg ut som gråhåriga åldringar/kvarlämnade".

Det som får den konkreta vardagligheten att öppna sig mot något större och gör att textens tomrum vibrerar är att ordens klanger är så framträdande, vilket blir allra tydligast när man läser högt: "Nån gång/minns en bild,/ett hål i hus och sand,/vind i gunga/en bild i ögat,det vita.".

Jag som läsare skulle vilja gå in och böja verben för att sätta in dem i tiden – kanske min egen tid"

Några skillnader finns det mellan diktsamlingens tre delar. I den första delen talar en äldre person i infinitiv till sina yngre släktingar om minnen, sorg, förlust och längtan efter att visa en förlorad värld. Infinitivens tidlöshet ger tilltalet en allmängiltighet samtidigt som det gör att dikten känns ofärdig, som om jag som läsare skulle vilja gå in och böja verben för att sätta in dem i tiden – kanske min egen tid. I rummet rör sig dikten på ett mer konkret plan. Det talas om skyltar som minns spår av krig, om hus som ger skydd, varm sand, sol men också storm, tjuvar, brand och rop. Det är ganska lätt att tänka att detta dessvärre är verklighet för väldigt många människor idag.

I den andra delen är jaget yngre, vilset och har stannat upp mitt i livet för att betrakta det utifrån. Rösten ställer frågan "hur ska allt sluta?" och beskriver livet som att allt bara blev: kärlekar, familj, livets vardag. Även här finns svärta: skuldkänslor, rädsla och främlingskap. Det är en alienation som uttrycks med berättartekniska termer som att allt är fiktion och att det är omöjligt att hitta narrativet. I den sista delen möts föräldern och barnet. Döden är tydligt närvarande, liksom livet, och diktsamlingen knyts liksom ihop genom att första sidans längtan efter vidderna slutar i sista sidans "snart kommer/framtiden/där kanske vi bor/i vidderna".

Det som gör tilltalet så starkt hos Naderehvandi är just kombinationen av det konkreta och ordklangerna som gör att allt känns så betydelsemättat"

Att det finns ett existentiellt djup i Naderehvandis lyrik råder det ingen tvekan om. Här finns släktskapet med Camus alienation i tillvaron, svindeln inför världsalltet och en blinkning (?) till den uråldriga vishetslitteraturens uttryck att ingenting nytt sker under solen. Det som gör tilltalet så starkt hos Nadherevandi är just kombinationen av det konkreta och ordklangerna som gör att allt känns så betydelsemättat och gör konkreta ord som hav, bröd, skyltar, katt och flaskpost så laddade. En diktsamling som börjar och slutar med vidderna är väl värd att stanna upp inför.

Profil: Gunilla Ståhlberg

Mottagen: 7 mars 2016

 

Anmäl textfel

Utgivning

Tågteve

av Khashayar Naderehvandi
Inbunden, Finns i lager, 226 kr

Förhöret

av Khashayar Naderehvandi
Häftad, Finns i lager, 64 kr

Vilar i era outtröttliga händer

av Khashayar Naderehvandi
På en tågstation tjuvlyssnar en man intensivt medan en kvinna åte...

Om månen alls syntes

av Khashayar Naderehvandi
I ett fallfärdigt hus bor tre syskon. Ett uppbrott har gjort dem ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner poesi

Poesi nära ögonblicket

Recension: Det sena verket : Från Andningsvändning till Tidsgård av Paul Celan

Sjungande vokaler och ett requiem

Recension: Ur världen av Eva Runefelt

En diktning med anslag av extas och triumf

Recension: I grenverket av Lennart Sjögren

En skärningspunkt mellan oändligheter

Recension: Det osynliga motstyckets bok av Göran Sonnevi

Dikter som ryms på handens fingrar

Recension: Ensamtal av Ann Jäderlund

Hjärta och smärta i en diktning som berör

Recension: Nattmusik för dagsländor av Eva-Stina Byggmästar

Tydligt kvinnoled i stor dikt

Recension: Ararat av Louise Glück

Drabbande och tidlöst när Anna möter sig själv

Recension: Anna själv av Anna Smedberg Bondesson

Suggestiv poesi på två språk

Recension: Alla dessa döda ögon av Jolin Slotte

Vacker och varierande lyrik om utsatthet

Recension: Knivkastarens kvinna : berättelse av Kerstin Ekman

Att kunna hålla smärtan stången

Recension: Åtel av Jörgen Lind

Betvingande gul poesi

Recension: Sju grenar av Katarina Frostenson

Ett svindlande tidsperspektiv

Recension: Omega av Johannes Anyuru

Oumbärlig dikt om dikt

Recension: Till dikten av Malte Persson

Lyrikplåster och diktbandage

Recension: Orkidébarn av Eva-Stina Byggmästar

Nytolkade dikter från Tjörn

Recension: Tiarnia I-III av Pentti Saarikoski

En liten, men väldigt viktig bok

Recension: Mitt namn är av EliSophie Andrée

Underbar lyrik om diktens nödvändighet

Recension: Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det av Marie Lundquist

Brobyggande poesi

Recension: Andra säsongens grödor på flaska av Qiao

Färgstark tjuvasjisk poesi

Recension: Grodd av Gennadji Ajgi

Nya poeter vidgar världen

Recension: Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt av CAROLINE LJUUS

Orala insikter, muntliga utsagor

Recension: Därur orden av Jonas Rasmussen

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Recension: Allting glittrar och ingenting tar slut av Khashayar Naderehvandi

Befriande enkel poesi

Recension: Jag föder rådjuret av Jila Mossaed

Gustaf Fröding skapade en alldeles underbar diktvärld

Recension: Samlade dikter av Gustaf Fröding

Malmstens återkomst till poesin är naken och nära

Recension: Det här är hjärtat av Bodil Malmsten

Poesi som inte experimenterar för sin egen skull

Recension: 11.05.05-14.10.17 av Marie Norin

Ännu en stor polsk poet översatt till svenska

Recension: Lidandet och glädjen av Anna Swirszczynska

Det är lätt att falla pladask för Barbro Lindgrens dikter

Recension: Dikter i urval 1974-2004 av Barbro Lindgren

Jaques Werup tar läsaren på en personlig poesiresa

Recension: Du har funnits här: Poesi på liv och död av Jacques Werup
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2