![]() Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs - Häftad
Finns i lager,
165 kr
|
Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs
Av Per Jonas Nordell

Bok- presentation: |
Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs |
Författar- presentation: |
Per Jonas Nordell |
Häftad
Finns i lager,
165 kr
|
Kortfattad och lättillgänglig introduktion som på 38 sidor presenterar den svenska marknadsrätten och placerar den i sitt civilrättsliga sammanhang. Lämplig som komplement på jurist- och ekonomutbildningarnas introduktionskurser samt för den som studerar eller arbetar med konsumenträtt, reklam och marknadsföring
Utgåvor
Kortfattad och lättillgänglig introduktion som på 42 sidor presenterar den svenska marknadsrätten och placerar den i ett vidare civilrättsligt sammanhang. Lämplig som komplement på jurist- och ekonomutbildningarnas introduktionskurser samt för den som studerar eller arbetar med konsumenträtt, reklam och marknadsföring.
Denna upplaga har reviderats med hänsyn främst till 2008 års konkurrens- och marknadsföringslagar.
Kortfattad och lättillgänglig introduktion som presenterar den svenska marknadsrätten och placerar den i ett vidare civilrättsligt sammanhang. Lämplig som komplement på jurist- och ekonomutbildningarnas introduktionskurser samt för den som studerar eller arbetar med konsumenträtt, reklam och marknadsföring.
Den svenska marknadsrätten har utvecklats till ett eget rättsområde baserat på de två lagstiftningskomplexen konkurrensrätt och marknadsföringslagstiftning och med Marknadsdomstolen (MD) som minsta gemensamma nämnare. Medan konkurrensrättens huvudsyfte är att upprätthålla en effektiv konkurrens på den svenska marknaden, syftar marknadsföringsrätten främst till att motverka otillbörliga marknadsföringsåtgärder som kan skada konsumentkollektivet och konkurrerande näringsidkare.
Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs ger en introduktion till den svenska marknadsrätten och placerar den i ett vidare civilrättsligt sammanhang. Denna tredje upplaga har uppdaterats med avseende på de förändringar som har skett i rättsutvecklingen under de senaste två åren, bl.a. den nya radio- och tv-lagen samt inrättandet av den s.k. Reklamombudsmannen.
Häftet är i första hand avsett att användas som komplement till den civilrättsliga litteraturen på jurist- och civilekonomutbildningarnas introduktionskurser, men kan också användas som en orienterande introduktion till den svenska marknadsrätten för alla som studerar eller arbetar med konsumenträtt, reklam och marknadsföring.
Bok: 109142
Anmäl textfel