![]() Marknadsrätten : en introduktion - Häftad
Finns i lager,
327 kr
|
Marknadsrätten : en introduktion
Av Per Jonas Nordell

Bok- presentation: |
Marknadsrätten : en introduktion |
Författar- presentation: |
Per Jonas Nordell |
Häftad
Finns i lager,
327 kr
|
Utgåvor
Grundläggande lärobok med tonvikt på den svenska marknadsrättens kärnområden, konkurrens- och marknadsföringslagstiftningen. Gällande svensk rätt ses i ett historiskt samt vidare europeiskt och internationellt sammanhang. Avsedd för främst jurist- och civilekonomutbildningar men lämplig även i olika utbildningar i marknadsföring.
Grundläggande lärobok med tonvikt på den svenska marknadsrättens kärnområden, konkurrens- och marknadsföringslagstiftningen. Även annan marknadsrelaterad lagstiftning behandlas liksom systemen för näringslivets självreglering på marknaden. Gällande svensk rätt ses i såväl ett historiskt som vidare europeiskt och internationellt sammanhang. Boken är främst avsedd för jurist- och ekonomutbildningar men är också lämplig för andra utbildningar i marknadsföring.
Denna upplaga har väsentligt reviderats och beaktar 2008 års konkurrens- och marknadsföringslagsreform och övriga förändringar i den marknadsrättsliga lagstiftningen: 2008 års upphandlingslagar, informationsbestämmelserna i försäkringsavtalslagen, distans- och hemförsäljningslagen, marknadsföring av alkohol- och tobaksvaror samt läkemedel. Slutligen beaktas 2006 års revision av Internationella handelskammarens (ICC) Regler om reklam och marknadskommunikation.
Grundläggande lärobok med tonvikt på den svenska marknadsrättens kärnområden, konkurrens- och marknadsföringslagstiftningen. Även annan marknadsrelaterad lagstiftning behandlas liksom systemen för näringslivets självreglering på marknaden. Gällande svensk rätt ses i såväl ett historiskt som vidare europeiskt och internationellt sammanhang. Boken är främst avsedd för jurist- och ekonomutbildningar men är också lämplig för andra utbildningar i marknadsföring.
Marknadsrätten. En introduktion är en grundläggande lärobok med särskild tonvikt på den svenska marknadsrättens kärnområden ? konkurrens- och marknadsföringslagstiftningen. Boken tar också upp annan marknadsrelaterad lagstiftning liksom systemen för näringslivets självreglering på marknaden. Gällande svensk rätt sätts in i ett såväl historiskt som vidare europeiskt och internationellt marknadsperspektiv.
Denna upplaga har uppdaterats med avseende på de förändringar som har skett i rättsutvecklingen under de senaste två åren. Det gäller bl.a. ändringar i upphandlingslagstiftningen och den nya radio och TV-lagen. Organisationen för självreglering på det marknadsföringsetiska området har resulterat i den nyinrättade Reklamombudsmannen. Uppdateringar har gjorts med hänsyn till utvecklingen i EU och nationell rättspraxis.
Boken är i första hand tänkt att användas som kurslitteratur inom jurist- och civilekonomutbildning, men vänder sig även till advokater, bolagsjurister och alla som arbetar med konsumenträtt, reklam och marknadsföring.
Sedan Sverige gått med i EU har vi fått en ny och effektivare marknadsrättslagstiftning, vilken har därefter reviderats och kompletterats i skilda hänseenden. Det senaste decenniet har också visat att marknadsrätten är ett mycket dynamiskt rättsområde, som boken avser att beskriva.
Tidigare upplagor har haft ett särskilt kapitel om offentlig upphandling. Upphandlingsfrågorna under senare tid landat i den offentliga rätten snarare än inom marknadsrätten. Eftersom boken syftar till att ge uttryck åt vad som i dag är den svenska marknadsrätten, har kapitlet om offentlig upphandling därför utgått.
Nuvarande upplaga har reviderats och uppdaterats med avseende på de förändringar som har skett i rättsutvecklingen under de senaste tre åren. I fråga om lagstiftning gäller det bland annat ändringar i alkohollagstiftningen genom införandet av 2010 års alkohollag. Uppdateringar har också gjorts bland annat med hänsyn till utvecklingen i rättspraxis.
Bok: 109124
Anmäl textfel