![]() Aktiv läskraft, Högstadiet - Häftad
Finns i lager,
506 kr
|
Aktiv läskraft, Högstadiet
Av Barbro Westlund

Bok- presentation: |
Aktiv läskraft, Högstadiet |
Författar- presentation: |
Barbro Westlund |
Häftad
Finns i lager,
506 kr
|
Bara för att man kan läsa flytande är det inte säkert att man förstår vad man läser. Syftet med läsningen är för många elever något av en gåta trots att de kan koda av orden och har läsflyt. Av största vikt är lärarens undervisning i målinriktade och flexibla strategier för förståelse. Målen för läsningen av varje text måste presenteras tydligt för eleverna. Olika frågor om texten har stor betydelse för hur läsförståelsen utvecklas. Barbro Westlunds kommande bok, Att undervisa i lässtrategier för förståelse, ges ut i tre versioner: en för förskoleklass till årskurs 3, en för mellanstadiet och en för högstadiet.
Varje bok inleds med ett teoretiskt avsnitt som reder ut skillnaden mellan strategier och färdigheter och var forskningen står i dag, och kopplar också teorin till praktiken. Förutom strategier går Barbro Westlund igenom viktiga begrepp och moment som metakognition, inferenser, flyt i läsningen, kognitiv förmåga, attityd och engagemang, formativ bedömning och minilektioner. I boken Att undervisa i lässtrategier för förståelse kopplar hon tydligt undervisningen i lässtrategier till uppdraget i Lgr 11.
Boken är försenad och beräknas utkomma sommaren 2015.
Utgåvor
Bara för att man kan läsa flytande är det inte säkert att man förstår vad man läser. Syftet med läsningen är för många elever något av en gåta trots att de kan koda av orden och har läsflyt. Av största vikt är lärarens undervisning i målinriktade och flexibla strategier för förståelse. Målen för läsningen av varje text måste presenteras tydligt för eleverna. Olika frågor om texten har stor...
Bok: 234384
Anmäl textfel