Glansholms Bokhandel & Antikvariat 
Att bedöma elevers läsförståelse : En jämförelse mellan svenska och kanaden - Flexband
Beställningsvara, 495 kr
 Information från förlaget 

Att bedöma elevers läsförståelse : En jämförelse mellan svenska och kanaden

Av Barbro Westlund

Bok-
presentation:
Att bedöma elevers läsförståelse : En jämförelse mellan svenska och kanaden
Författar-
presentation:
Barbro Westlund
Flexband
Beställningsvara, 495 kr

Enligt flera internationella kunskapsmätningar har svenska elevers resultat i läsförståelse sjunkit. Vad beror detta på, och hur kan vi vända trenden?

Detta är utgångspunkten för Barbro Westlunds avhandling Att bedöma elevers läsförståelse, där hon intervjuat fem svenska lärare om hur de ser på läsförståelse och bedömning, och jämfört dem med fem lärare i provinsen British Columbia i Kanada, som har signifikant bättre resultat än Sverige i PIRLS 2006. Westlund visar att lärarnas samtalsmönster (diskurser) i de båda länderna ser mycket olika ut. Skillnaderna finns också i vilket stöd de ger eleverna i läsförståelse, hur bedömningen görs och vilket syfte den har. Ländernas styrdokument hade stort inflytande på lärarnas synsätt, liksom hur de hade tillägnat sig forskning i praktiken. I slutkapitlet diskuteras också den nuvarande läroplanen (Lgr11) och dess betoning på elevers användning av strategier för läsförståelse i alla skolämnen och för elever i alla stadier.

Att bedöma elevers läsförståelse vänder sig främst till studenter på lärarutbildningarna, skolledare och alla verksamma lärare som arbetar med eller intresserar sig för läsning och läsförståelse inom skolans sfär.

Barbro Westlund är lärarutbildare vid Institutionen för språkdidaktik (ISD) vid Stockholms universitet. Hon har arbetat som klasslärare i svensk skola i 25 år.

Läs Barbro Westlunds debattartikel på dn.se om hur elevers läsförståelse kan förbättras, eller en intervju där hon berättar mer om hur man kan arbeta med läsförståelse i skolan.

Utgåvor

Flexband
Förlag: Natur & Kultur
Lagerstatus: Beställningsvara

Enligt flera internationella kunskapsmätningar som PISA och PIRLS har svenska elevers resultat i läsförståelse sjunkit. Men vad är läsförståelse och varför sjunker resultaten? Och hur kan lärarna bli bättre på att undervisa i läsförståelse? Detta är utgångspunkten för Barbro Westlunds bok Att bedöma elevers läsförståelse, där hon intervjuat fem svenska lärare om hur de ser på läsförståelse och...

Enligt flera internationella kunskapsmätningar som PISA och PIRLS har svenska elevers resultat i läsförståelse sjunkit. Men vad är läsförståelse och varför sjunker resultaten? Och hur kan lärarna bli bättre på att undervisa i läsförståelse? Detta är utgångspunkten för Barbro Westlunds bok Att bedöma elevers läsförståelse, där hon intervjuat fem svenska lärare om hur de ser på läsförståelse och bedömning, och jämfört dem med fem lärare i provinsen British Columbia i Kanada, som har signifikant bättre resultat än Sverige i PIRLS 2006. Barbro Westlund visar att lärarnas samtalsmönster (diskurser) i de båda länderna ser mycket olika ut. Skillnaderna finns också i vilket stöd de ger eleverna i läsförståelse, hur bedömningen görs och vilket syfte den har. Ländernas styrdokument hade stort inflytande på lärarnas synsätt, liksom hur de hade tillägnat sig forskning i praktiken. I slutkapitlet diskuteras också den nuvarande läroplanen (Lgr11) och dess betoning på elevers användning av strategier för läsförståelse i alla skolämnen och för elever i alla stadier.

Att bedöma elevers läsförståelse vänder sig främst till studenter på lärarutbildningarna, skolledare och alla verksamma lärare som arbetar med eller intresserar sig för läsning och läsförståelse inom skolans sfär. Till boken hör en studiehandledning för sex utbildningstillfällen.

Barbro Westlund är lärarutbildare vid Institutionen för språkdidaktik (ISD) vid Stockholms universitet. Hon har arbetat som klasslärare i svensk skola i 25 år.

Läs Barbro Westlunds debattartikel på dn.se om hur elevers läsförståelse kan förbättras, eller en intervju där hon berättar mer om hur man kan arbeta med läsförståelse i skolan. Hon har även intervjuats i DN Insidans serie om högläsning för barn. Du kan även läsa Skolportens intervju med Barbro Westlund på ämnet läsförståelse.

Vill du få djupare kunskaper i hur man kan arbeta med läsning och läsförståelse rekommenderar vi Skolsnacks podcast med Barbro Westlund, eller en föreläsning från UR/Kunskapskanalen i vilken Barbro Westlund berättar om läsförståelse i olika genrer.

Utgivningsdatum: 20131212
9789127137585

Bok: 222490

Anmäl textfel

Utgivning

Studiehandledning till Att bedöma elevers läsförståelse : forskningsanknuten lärarfortbildning

av Barbro Westlund
Aktiv läsförståelseundervisning handlar om att läraren visar elev...
Häftad, Finns i lager, 127 kr

Aktiv läskraft, Mellanstadiet

av Barbro Westlund
Bara för att man kan läsa flytande är det inte säkert att man för...
Häftad, Finns i lager, 495 kr

Aktiv läskraft, Högstadiet

av Barbro Westlund
Bara för att man kan läsa flytande är det inte säkert att man för...
Häftad, Finns i lager, 506 kr

Aktiv läskraft, F - årskurs 3

av Barbro Westlund
Bara för att man kan läsa flytande är det inte säkert att man för...
Häftad, Finns i lager, 495 kr

Att bedöma elevers läsförståelse : En jämförelse mellan svenska och kanaden

av Barbro Westlund
Enligt flera internationella kunskapsmätningar som PISA och PIRLS...

ABC-klubben åk 3 Lärarhandledning Nyckeln till skatten

av Barbro Westlund
ABC-klubben FK - åk 3 ABC-klubben är ett basläromedel i svenska f...
Spiral, Finns i lager, 765 kr

Att undervisa i läsförståelse, Andra upplagan

av Barbro Westlund
Text: Filippa Carle Skolans viktigaste uppgift är att l...
Häftad, Finns i lager, 578 kr

Att undervisa i läsförståelse, Studiehandledning

av Barbro Westlund
Text: Filippa Carle Skolans viktigaste uppgift är att l...
Häftad, Finns i lager, 163 kr

Att undervisa i läsförståelse

av Barbro Westlund
  Här redovisas tre metoder som har visat dokumenterat långs...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

En mörk anklagelseskrift

Recension: En annan Doktor Glas av Malin Lindroth

Inte den bladvändare jag väntat mig

Recension: Rädslans labyrint av Anna Jansson

En episk släktsaga

Recension: Sveasagorna av Linus de Faire

En i bästa mening realistisk roman

Recension: Pizzeria Roma av Elin Persson

Nu framträder de ömmaste orden

Recension: Förbindelsen : Marie-Antoinette och Axel von Fersen av Kristina Ekero Eriksson

Ett viktigt vittnesmål

Recension: Bortgift mot min vilja av Hanna Saadi

Spännande som en thriller

Recension: Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2