Glansholms Bokhandel & Antikvariat 
ABC-klubben åk 3 Lärarhandledning Nyckeln till skatten - Spiral
Finns i lager, 765 kr
 Information från förlaget 

ABC-klubben åk 3 Lärarhandledning Nyckeln till skatten

Av Barbro Westlund, Ingela Felth Sjölund, Mats Wänblad, Pia Hed Andersson

Bok-
presentation:
ABC-klubben åk 3 Lärarhandledning Nyckeln till skatten
Författar-
presentation:
Barbro Westlund
Spiral
Finns i lager, 765 kr

ABC-klubben FK - åk 3

ABC-klubben är ett basläromedel i svenska för FK-åk 3. Det har gedigen vetenskaplig grund, förankring i de nya kursplanerna, tydlig progression och ger stora möjligheter till individualisering.

I materialet ingår läseböcker i olika nivåer för att ge en sammanhållen läsuplevelse för hela klassen. Det finns arbetsbok, läxbok och lärarhandledning. Läseböckerna och arbetsboken finns också som digitalböcker med intalat ljud! Dessutom med sökbart innehåll, anteckningsmöjligheter, bokmärkning, zoom- och sparfunktion. Digitalböckerna säljs som abonnemang här på webbsidan.

ABC-klubben för åk 1 - Den magiska kulan

Sammanhållen läsupplevelse för hela klassen, skriven av Mats Wänblad
I ABC-klubben för åk 1 finns det tre läseböcker Den magiska kulan A, B och C. Alla tre innehåller samma berättelse men på tre olika svårighetsnivåer, vilket ger en sammanhållen läsupplevelse för hela klassen!  Berättelsen är skriven av Mats Wänblad, en författare med lång erfarenhet av vad barn fångas av i berättelser.

  







Arbetsboken klassrumsbeprövad metodik som fungerar
Arbetsboken innehåller varierade läs- och skrivuppgifter till varje bokstav. Här tränar eleven på att höra bokstavsljuden, skriva bokstavsformerna, hitta ordbilder och läsa ord och meningar.

Arbetsboken finns också som digitalbok för interaktiv skrivtavla som hjälp för läraren vid genomgångar.

 

ABC-klubben står på vetenskaplig grund
I lärarhandledningen presenterar professor Ingvar Lundberg den vetenskapliga grunden till metodiken i ABC-klubben. Boken innehåller också en lättanvänd handledning till arbetet med läsebokens texter och uppgifterna i arbetsboken. Sist i lärarhandledningen finns en bildbank, diagnoser och sidor med kopieringsunderlag.

Bonusbok
Bonusboken ger mer att bita i för de elever som behöver extra utmaningar. Där finns läsförståelsefrågor till texterna i läsebok B och C.

Läxbok
Läxboken gör det lätt för föräldrarna att hjälpa till med lästräningen och där finns skrivuppgifter om innehållet i texten att besvara hemma.

 



Det här är den magiska berättelsen!
Läseboken Den magiska kulan handlar om vännerna Asta, Bea och Cesar. Tillsammans äger de en magisk kula som kan göra varje önskning till verklighet. Kulan fick de av en mystisk dam som Asta träffade i ett ödehus. Barnen testar kulan på olika sätt och den visar sig fungera den är verkligen magisk! De fantiserar om allt de kan få. 

Men kulan ger dem inte bara lycka den för med sig problem också. När det visar sig att alla behöver kulan samtidigt, stjäl Asta den och barnens vänskap sätts på prov. Plötsligt är både kulan och damen försvunna, just när kulans kraft verkligen behövs för att undvika en katastrof. Vågar barnen ta tag i saken själva, utan kulan?

ABC-klubben för åk 2 - Diamantjakten

I ABC-klubben för åk 2 finns det två läseböcker - Diamantjakten A och B. Båda böckerna innehåller samma berättelse men A-boken har inte lika mycket text som B-boken. I enlighet med Lgr11 får barnen utöver den skönlitterära texten även möta andra typer av texter; som dagbok, brev, instruktionstext och tidningsartikel. Läseböckerna finns även som digitala böcker med intalat ljud.

 

 

Arbetsboken
I arbetsboken utvecklar barnen sin läsning och skrivning. Arbetet utgår från texten i läseböckerna. Den gemensamma läsupplevelsen lockar till diskussioner och därefter arbetar eleverna både enskilt och i grupp. Till texterna finns läsförståelse- och skrivuppgifter där barnen bl.a. tränar att själva skriva de typer av texter de mött i läseboken. Inom de första språkläremomenten övas alfabetet, stavning, ordbildning, meningsbyggnad m.m.


Läxboken
Till varje kapitel i läseboken finns en sida i läxboken. Eleven utvärderar sin läsning och föräldern återkopplar. Därefter följer uppgifter om innehållet i texten att lösa hemma.

Lärarhandledningen
Lärarhandledningen inleds med en artikel om läsförståelse skriven av Barbro Westlund. Därefter följer en lättanvänd handledning med metodiska tips till kapitlen i läseböckerna och arbetsboken. Bland kopieringsunderlagen finns bl.a. arbetsblad som förenklar individualiseringen i klassrummet.


Det här är den spännande berättelsen för årskurs 2!
ABC-klubben, barnen Asta, Bea och Cesar, kastas nu in i ett nytt äventyr. Läraren Olle har hittat på ett spännande projekt där en nalle ska skickas ut i världen med en lapp runt halsen: "Skriv tillbaka till klassen om vad nallen varit med om." Bea, som just kommit tillbaka från en utlandsresa, bestämmer sig för att skänka en av sina nallar till projektet och nallen placeras utanför skolgrinden. För sent får Bea veta att mamma har gömt mormors diamantring inuti just den nallen. Hon hade velat lura eventuella inbrottstjuvar under tiden de var borta. En jakt efter diamanten börjar. Regelbundet får ABC-klubben livstecken från nallen, men de ligger ständigt ett steg efter.

ABC-klubben för åk 3 - Nyckeln till skatten   

Läseboken finns i två versioner. Båda böckerna innehåller samma berättelse, men A-boken har mindre text än B-boken. Alla kapitel börjar och slutar på samma sidor i de båda versionerna.
I enlighet med Lgr11 får barnen utöver den skönlitterära texten även möta andra typer av texter; som instruktionstext, faktatext och poesi. Läseböckerna finns även som digitala böcker med intalat ljud.

 

Vad handlar Nyckeln till skatten om?
I årskurs 3 får Asta, Bea och Cesar nys om en försvunnen guldskatt från Vikingatiden. Det sägs att någon ur släkten Kummelstjärna hittade skatten på 1500-talet, men ingen vet säkert. Släkten är utdöd och ingen skatt har synts till. Olika spår leder ABC-klubben allt närmare ett svar på gåtan. Men det är fler än dem som är ute efter skatten.

Boken är en fristående fortsättning på de tidigare berättelserna om ABC-klubben.






Arbetsboken
I arbetsboken utvecklar barnen sin läsning och skrivning. Arbetet utgår från texten i läseböckerna. Den gemensamma läsupplevelsen lockar till diskussioner och därefter arbetar eleverna både enskilt och i grupp med läsförståelse- och skrivuppgifter. Inom språkläremomenten arbetar eleverna på djupet med olika läsförståelsestrategier samt övar stavning, ordbildning, meningsbyggnad m.m. Arbetsboken är vändbar och bakifrån får eleverna träna på att själv skriva de typer av texter de mött i läseboken.

 

 

Läxbok
Till varje kapitel i läseboken finns en sida i läxboken. Eleven utvärderar sin läsning och föräldern återkopplar. Därefter följer ett skrivuppdrag som knyter an till innehållet i texten. Längst bak i läsboken finns plats för att dokumentera andra böcker som barnet läst under året.

Lärarhandledningen
Lärarhandledningen inleds med en artikel om bedömning skriven av Barbro Westlund, universitetslektor och författare till boken Att undervisa i läsförståelse. Därefter följer en lättanvänd handledning med metodiska tips till kapitlen i läseböckerna och arbetsboken. Lärarhandledningen avslutas med kopieringsunderlag som bl.a. innehåller arbetsblad som förenklar individualiseringen i klassrummet.

ABC-klubben för förskoleklass - Lyckostjärnan 

Tolv magiska berättelser skrivna av barn- och ungdomsförfattaren Mats Wänblad, hämtade från samma värld som läseböckerna för åk 1-3. De är kloka, underfundiga och varma och lämnar medvetet plats för samtal anpassade för förskoleklassen.

 

 

Ger barnen fler vägar till läsning
Börja med att läsa en av berättelserna i högläsningsboken. Till varje berättelse finns en stor samtalsbild för det språkutvecklande samtalet i gruppen. Ta fram bilden och diskutera berättelsen med barnen. Bilderna finns även att tillgå digitalt för visning på interaktiv skrivtavla eller projektor. Ni abonnerar på de digitala samtalsbilderna under ett år. Självklart kan du starta arbetet med att först prata om bilden, för att sedan läsa berättelsen i högläsningsboken.


Klassrumsbeprövad metodik som fungerar.
I elevens arbetsbok - skriven av förskoleläraren Maria Rydkvist - arbetar barnet med uppgifter som knyter an till högläsningsberättelsen och samtalet i klassen. Här finns även övningar som tränar och utvecklar elevernas ordförråd, finmotorik, begreppsbildning m.m. Arbetsboken är vändbar med två framsidor. Bakifrån presenteras bokstäverna i alfabetisk ordning.

 

 


ABC-klubben står på vetenskaplig grund
Till din hjälp finns en lärarhandledning som inleds med en artikel av språkpedagog Anna Strid om läs- och skrivstimulerande arbetssätt för förskoleklassen. Boken innehåller också en lättanvänd handledning till arbetet med högläsningsboken, samtalsbilderna och uppgifterna i arbetsboken.

Utgåvor

Spiral
Förlag: Natur & Kultur
Lagerstatus: Finns i lager

ABC-klubben FK - åk 3

ABC-klubben är ett basläromedel i svenska för FK-åk 3. Det har gedigen vetenskaplig grund, förankring i de nya kursplanerna, tydlig progression och ger stora möjligheter till individualisering.

I materialet ingår läseböcker i olika nivåer för att ge en sammanhållen läsupplevelse för hela klassen. Det finns arbetsbok, läxbok och lärarhandledning. Läseböckerna finns också i...

ABC-klubben FK - åk 3

ABC-klubben är ett basläromedel i svenska för FK-åk 3. Det har gedigen vetenskaplig grund, förankring i de nya kursplanerna, tydlig progression och ger stora möjligheter till individualisering.

I materialet ingår läseböcker i olika nivåer för att ge en sammanhållen läsupplevelse för hela klassen. Det finns arbetsbok, läxbok och lärarhandledning. Läseböckerna finns också i digitalt format i form av Interaktiv bok med intalat ljud, sökbart innehåll, anteckningsmöjligheter, bokmärkning, zoom- och sparfunktion. Arbetsbok Interaktiv bok IST ger dig användbara hjälpmedel på din interaktiva skrivtavla vid genomgångar och laborativt arbete innan eleverna fortsätter att arbeta i sina arbetsböcker. De interaktiva böckerna säljs som abonnemang här på webbsidan och fungerar på PC, Mac och iPad. För dig som använder Chromebook eller androida surfplattor rekommenderar vi istället att använda Digitalbok ljud och Digitalbok IST.

 

 

ABC-klubben för åk 1 - Den magiska kulan

Sammanhållen läsupplevelse för hela klassen, skriven av Mats Wänblad
I ABC-klubben för åk 1 finns det tre läseböcker Den magiska kulan A, B och C. Alla tre innehåller samma berättelse men på tre olika svårighetsnivåer, vilket ger en sammanhållen läsupplevelse för hela klassen!  Berättelsen är skriven av Mats Wänblad, en författare med lång erfarenhet av vad barn fångas av i berättelser.

  







Arbetsboken klassrumsbeprövad metodik som fungerar
Arbetsboken innehåller varierade läs- och skrivuppgifter till varje bokstav. Här tränar eleven på att höra bokstavsljuden, skriva bokstavsformerna, hitta ordbilder och läsa ord och meningar.

Arbetsboken finns också som digitalbok för interaktiv skrivtavla som hjälp för läraren vid genomgångar.

 

ABC-klubben står på vetenskaplig grund
I lärarhandledningen presenterar professor Ingvar Lundberg den vetenskapliga grunden till metodiken i ABC-klubben. Boken innehåller också en lättanvänd handledning till arbetet med läsebokens texter och uppgifterna i arbetsboken. Sist i lärarhandledningen finns en bildbank, diagnoser och sidor med kopieringsunderlag.

Bonusbok
Bonusboken ger mer att bita i för de elever som behöver extra utmaningar. Där finns läsförståelsefrågor till texterna i läsebok B och C.

Läxbok
Läxboken gör det lätt för föräldrarna att hjälpa till med lästräningen och där finns skrivuppgifter om innehållet i texten att besvara hemma.

 



Det här är den magiska berättelsen!
Läseboken Den magiska kulan handlar om vännerna Asta, Bea och Cesar. Tillsammans äger de en magisk kula som kan göra varje önskning till verklighet. Kulan fick de av en mystisk dam som Asta träffade i ett ödehus. Barnen testar kulan på olika sätt och den visar sig fungera den är verkligen magisk! De fantiserar om allt de kan få. 

Men kulan ger dem inte bara lycka den för med sig problem också. När det visar sig att alla behöver kulan samtidigt, stjäl Asta den och barnens vänskap sätts på prov. Plötsligt är både kulan och damen försvunna, just när kulans kraft verkligen behövs för att undvika en katastrof. Vågar barnen ta tag i saken själva, utan kulan?

ABC-klubben för åk 2 - Diamantjakten

I ABC-klubben för åk 2 finns det två läseböcker - Diamantjakten A och B. Båda böckerna innehåller samma berättelse men A-boken har inte lika mycket text som B-boken. I enlighet med Lgr11 får barnen utöver den skönlitterära texten även möta andra typer av texter; som dagbok, brev, instruktionstext och tidningsartikel. Läseböckerna finns även som interaktiva böcker med intalat ljud.

 

 

Arbetsboken
I arbetsboken utvecklar barnen sin läsning och skrivning. Arbetet utgår från texten i läseböckerna. Den gemensamma läsupplevelsen lockar till diskussioner och därefter arbetar eleverna både enskilt och i grupp. Till texterna finns läsförståelse- och skrivuppgifter där barnen bl.a. tränar att själva skriva de typer av texter de mött i läseboken. Inom de första språkläremomenten övas alfabetet, stavning, ordbildning, meningsbyggnad m.m.


Läxboken
Till varje kapitel i läseboken finns en sida i läxboken. Eleven utvärderar sin läsning och föräldern återkopplar. Därefter följer uppgifter om innehållet i texten att lösa hemma.

Lärarhandledningen
Lärarhandledningen inleds med en artikel om läsförståelse skriven av Barbro Westlund. Därefter följer en lättanvänd handledning med metodiska tips till kapitlen i läseböckerna och arbetsboken. Bland kopieringsunderlagen finns bl.a. arbetsblad som förenklar individualiseringen i klassrummet.


Det här är den spännande berättelsen för årskurs 2!
ABC-klubben, barnen Asta, Bea och Cesar, kastas nu in i ett nytt äventyr. Läraren Olle har hittat på ett spännande projekt där en nalle ska skickas ut i världen med en lapp runt halsen: "Skriv tillbaka till klassen om vad nallen varit med om." Bea, som just kommit tillbaka från en utlandsresa, bestämmer sig för att skänka en av sina nallar till projektet och nallen placeras utanför skolgrinden. För sent får Bea veta att mamma har gömt mormors diamantring inuti just den nallen. Hon hade velat lura eventuella inbrottstjuvar under tiden de var borta. En jakt efter diamanten börjar. Regelbundet får ABC-klubben livstecken från nallen, men de ligger ständigt ett steg efter.

ABC-klubben för åk 3 - Nyckeln till skatten   

Läseboken finns i två versioner. Båda böckerna innehåller samma berättelse, men A-boken har mindre text än B-boken. Alla kapitel börjar och slutar på samma sidor i de båda versionerna.
I enlighet med Lgr11 får barnen utöver den skönlitterära texten även möta andra typer av texter; som instruktionstext, faktatext och poesi. Läseböckerna finns även som digitala böcker med intalat ljud.

 

Vad handlar Nyckeln till skatten om?
I årskurs 3 får Asta, Bea och Cesar nys om en försvunnen guldskatt från Vikingatiden. Det sägs att någon ur släkten Kummelstjärna hittade skatten på 1500-talet, men ingen vet säkert. Släkten är utdöd och ingen skatt har synts till. Olika spår leder ABC-klubben allt närmare ett svar på gåtan. Men det är fler än dem som är ute efter skatten.

Boken är en fristående fortsättning på de tidigare berättelserna om ABC-klubben.






Arbetsboken
I arbetsboken utvecklar barnen sin läsning och skrivning. Arbetet utgår från texten i läseböckerna. Den gemensamma läsupplevelsen lockar till diskussioner och därefter arbetar eleverna både enskilt och i grupp med läsförståelse- och skrivuppgifter. Inom språkläremomenten arbetar eleverna på djupet med olika läsförståelsestrategier samt övar stavning, ordbildning, meningsbyggnad m.m. Arbetsboken är vändbar och bakifrån får eleverna träna på att själv skriva de typer av texter de mött i läseboken.

 

 

Läxbok
Till varje kapitel i läseboken finns en sida i läxboken. Eleven utvärderar sin läsning och föräldern återkopplar. Därefter följer ett skrivuppdrag som knyter an till innehållet i texten. Längst bak i läsboken finns plats för att dokumentera andra böcker som barnet läst under året.

Lärarhandledningen
Lärarhandledningen inleds med en artikel om bedömning skriven av Barbro Westlund, universitetslektor och författare till boken Att undervisa i läsförståelse. Därefter följer en lättanvänd handledning med metodiska tips till kapitlen i läseböckerna och arbetsboken. Lärarhandledningen avslutas med kopieringsunderlag som bl.a. innehåller arbetsblad som förenklar individualiseringen i klassrummet.

ABC-klubben för förskoleklass - Lyckostjärnan 

Tolv magiska berättelser skrivna av barn- och ungdomsförfattaren Mats Wänblad, hämtade från samma värld som läseböckerna för åk 1-3. De är kloka, underfundiga och varma och lämnar medvetet plats för samtal anpassade för förskoleklassen.

 

 

Ger barnen fler vägar till läsning
Börja med att läsa en av berättelserna i högläsningsboken. Till varje berättelse finns en stor samtalsbild för det språkutvecklande samtalet i gruppen. Ta fram bilden och diskutera berättelsen med barnen. Bilderna finns även att tillgå digitalt för visning på interaktiv skrivtavla eller projektor. Ni abonnerar på de digitala samtalsbilderna under ett år. Självklart kan du starta arbetet med att först prata om bilden, för att sedan läsa berättelsen i högläsningsboken.


Klassrumsbeprövad metodik som fungerar.
I elevens arbetsbok - skriven av förskoleläraren Maria Rydkvist - arbetar barnet med uppgifter som knyter an till högläsningsberättelsen och samtalet i klassen. Här finns även övningar som tränar och utvecklar elevernas ordförråd, finmotorik, begreppsbildning m.m. Arbetsboken är vändbar med två framsidor. Bakifrån presenteras bokstäverna i alfabetisk ordning.

 

 


ABC-klubben står på vetenskaplig grund
Till din hjälp finns en lärarhandledning som inleds med en artikel av språkpedagog Anna Strid om läs- och skrivstimulerande arbetssätt för förskoleklassen. Boken innehåller också en lättanvänd handledning till arbetet med högläsningsboken, samtalsbilderna och uppgifterna i arbetsboken.

 

Läsdagbok 

För att bli en fullgod läsare behöver man läsa mycket! Man behöver möta många olika typer av texter, både gemensamt och individuellt. I ABC-klubbens läsdagbok finns plats för 31 böcker där eleven dokumenterar sin läsning. På pärmens insida finns beskrivning av Läsfixarna. Läs mer om Läsfixarna här! 

 

 

Utgivningsdatum: 20130821
9789127428720

Bok: 200208

Anmäl textfel

Utgivning

Studiehandledning till Att bedöma elevers läsförståelse : forskningsanknuten lärarfortbildning

av Barbro Westlund
Aktiv läsförståelseundervisning handlar om att läraren visar elev...
Häftad, Finns i lager, 127 kr

Aktiv läskraft, Mellanstadiet

av Barbro Westlund
Bara för att man kan läsa flytande är det inte säkert att man för...
Häftad, Finns i lager, 495 kr

Aktiv läskraft, Högstadiet

av Barbro Westlund
Bara för att man kan läsa flytande är det inte säkert att man för...
Häftad, Finns i lager, 506 kr

Aktiv läskraft, F - årskurs 3

av Barbro Westlund
Bara för att man kan läsa flytande är det inte säkert att man för...
Häftad, Finns i lager, 495 kr

Att bedöma elevers läsförståelse : En jämförelse mellan svenska och kanaden

av Barbro Westlund
Enligt flera internationella kunskapsmätningar som PISA och PIRLS...

ABC-klubben åk 3 Lärarhandledning Nyckeln till skatten

av Barbro Westlund
ABC-klubben FK - åk 3 ABC-klubben är ett basläromedel i svenska f...
Spiral, Finns i lager, 765 kr

Att undervisa i läsförståelse, Andra upplagan

av Barbro Westlund
Text: Filippa Carle Skolans viktigaste uppgift är att l...
Häftad, Finns i lager, 578 kr

Att undervisa i läsförståelse, Studiehandledning

av Barbro Westlund
Text: Filippa Carle Skolans viktigaste uppgift är att l...
Häftad, Finns i lager, 163 kr

Att undervisa i läsförståelse

av Barbro Westlund
  Här redovisas tre metoder som har visat dokumenterat långs...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

En mörk anklagelseskrift

Recension: En annan Doktor Glas av Malin Lindroth

Inte den bladvändare jag väntat mig

Recension: Rädslans labyrint av Anna Jansson

En episk släktsaga

Recension: Sveasagorna av Linus de Faire

En i bästa mening realistisk roman

Recension: Pizzeria Roma av Elin Persson

Nu framträder de ömmaste orden

Recension: Förbindelsen : Marie-Antoinette och Axel von Fersen av Kristina Ekero Eriksson

Ett viktigt vittnesmål

Recension: Bortgift mot min vilja av Hanna Saadi

Spännande som en thriller

Recension: Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2