Glansholms Bokhandel & Antikvariat 
Varumärkessamarbeten - Häftad
Beställningsvara, 470 kr
 Information från förlaget 

Varumärkessamarbeten

Av Henrik Uggla

Bok-
presentation:
Varumärkessamarbeten
Författar-
presentation:
Henrik Uggla
Häftad
Beställningsvara, 470 kr

Synen på varumärkessamarbeten har förändrats. Det som för tio år sedan sågs som en marknadsföringstaktik har idag blivit ett etablerat strategiverktyg i varumärkets totala portföljstrategi. Samarbeten ses idag ofta som en snabbare väg till marknaden och som ett alternativ till direkta varumärkesutvidgningar.
I takt med att företagen etablerat en öppnare och mer dynamisk syn på varumärkessamarbeten i praktiken behövs också mer robusta modeller och tankar som kan vägleda smarta och hållbara varumärkessamarbeten. Det behövs också en bättre överblick över risker och möjligheter med samarbeten generellt. Det är sant att samarbeten kan stärka ett varumärke – men ett samarbete kan också sänka ett varumärke.

Läs mer
Varumärkessamarbeten tar ett helhetsgrepp på området. Boken innehåller bland annat:
• Framväxten av och synen på varumärkessamarbeten.
• Olika typer av varumärkessamarbeten.
• Genomgång av fyra olika strategier för varumärkessamarbeten: reaching in, reaching up, reaching out och reaching beyond.
• Kopplingen mellan portföljstrategier och varumärkessamarbeten.
• Tydliga exempel och minicase från affärsverkligheten illustrerar olika samarbeten.

Om författarna
Henrik Uggla är docent i Brand Portfolio Management vid avdelningen för industriell marknadsföring på KTH och internationellt verksam som föreläsare och varumärkesstrateg. Henrik har på Liber tidigare publicerat bland annat: Organisation av varumärken, Affärsutveckling genom varumärket och Varumärkesarkitektur.
Henriks forskning är globalt publicerad i vetenskapliga tidskrifter som The Journal of Brand Management, European Journal of Marketing och The Indian Journal of Brand Management.

Recensioner
”I den här boken beskriver författaren, som är verksam som forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan, hur varumärkessamarbeten vuxit fram och hur synen på sådant samarbete förändrats. I var sitt kapitel beskrivs fyra olika strategier för samarbeten mellan varumärken. Exempel hjälper till att förstå de skilda strategierna. Varje kapitel innehåller dessutom en sammanfattning, viktiga punkter i kapitlet och diskussionsfrågor, varför upplägget gör boken lämpad för såväl utbildning som för självstudier. Med åtta sidor av referenser med citat och hänvisningar i texten tillgodoses också mer än väl behovet av uppslag för vidare läsning.” - BTJ häfte 13108195 Lektör Folke Hermanson Snickars

Utgåvor

Häftad
Förlag: Liber
Lagerstatus: Beställningsvara

Synen på varumärkessamarbeten har förändrats. Det som för tio år sedan sågs som en marknadsföringstaktik har idag blivit ett etablerat strategiverktyg i varumärkets totala portföljstrategi. Samarbeten ses idag ofta som en snabbare väg till marknaden och som ett alternativ till direkta varumärkesutvidgningar.
I takt med att företagen etablerat en öppnare och mer dynamisk syn på varumärkessamarbeten i praktiken behövs också mer robusta modeller och tankar som kan vägleda smarta och hållbara varumärkessamarbeten. Det behövs också en bättre överblick över risker och möjligheter med samarbeten generellt. Det är sant att samarbeten kan stärka ett varumärke – men ett samarbete kan också sänka ett varumärke.

Synen på varumärkessamarbeten har förändrats. Det som för tio år sedan sågs som en marknadsföringstaktik har idag blivit ett etablerat strategiverktyg i varumärkets totala portföljstrategi. Samarbeten ses idag ofta som en snabbare väg till marknaden och som ett alternativ till direkta varumärkesutvidgningar.
I takt med att företagen etablerat en öppnare och mer dynamisk syn på varumärkessamarbeten i praktiken behövs också mer robusta modeller och tankar som kan vägleda smarta och hållbara varumärkessamarbeten. Det behövs också en bättre överblick över risker och möjligheter med samarbeten generellt. Det är sant att samarbeten kan stärka ett varumärke – men ett samarbete kan också sänka ett varumärke.

Läs mer
Varumärkessamarbeten tar ett helhetsgrepp på området. Boken innehåller bland annat:
• Framväxten av och synen på varumärkessamarbeten.
• Olika typer av varumärkessamarbeten.
• Genomgång av fyra olika strategier för varumärkessamarbeten: reaching in, reaching up, reaching out och reaching beyond.
• Kopplingen mellan portföljstrategier och varumärkessamarbeten.
• Tydliga exempel och minicase från affärsverkligheten illustrerar olika samarbeten.

Om författarna
Henrik Uggla är docent i Brand Portfolio Management vid avdelningen för industriell marknadsföring på KTH och internationellt verksam som föreläsare och varumärkesstrateg. Henrik har på Liber tidigare publicerat bland annat: Organisation av varumärken, Affärsutveckling genom varumärket och Varumärkesarkitektur.
Henriks forskning är globalt publicerad i vetenskapliga tidskrifter som The Journal of Brand Management, European Journal of Marketing och The Indian Journal of Brand Management.

Recensioner
Boken utsågs i samband med att Marknadsföreningen i Stockholm arrangerade Tendensdagen 2013 till Årets marknadsföringsbok. Motivering från juryn: "I boken Varumärkessamarbeten tar författaren ett helhetsgrepp och visar på olika typer av samarbeten och kopplar dem till valda strategier—allt på ett lysande sätt och med många belysande exempel."
"I var sitt kapitel beskrivs fyra olika strategier för samarbeten mellan varumärken. Exempel hjälper till att förstå de skilda strategierna. Varje kapitel innehåller dessutom en sammanfattning, viktiga punkter i kapitlet och diskussionsfrågor, varför upplägget gör boken lämpad för såväl utbildning som för självstudier. Med åtta sidor av referenser med citat och hänvisningar i texten tillgodoses också mer än väl behovet av uppslag för vidare läsning." - BTJ häfte 13108195 Lektör Folke Hermanson Snickars

Utgivningsdatum: 20130118
9789147098712

Bok: 201492

Anmäl textfel

Utgivning

Portföljstrategier : varumärket som lagspelare

av Henrik Uggla
Det handlar inte längre om att ensidigt bygga starka varumärken, ...

Varumärkesstrategi i verkligheten

av Henrik Uggla
Framgångsrika artister, skådespelare, fotbollsspelare och konstnä...
Häftad, Finns i lager, 403 kr

Varumärkessamarbeten

av Henrik Uggla
Synen på varumärkessamarbeten har förändrats. Det som för tio år ...

Varumärkesstrategi för säljare

av Henrik Uggla
Varumärkesstrategi för säljare kopplar samman försäljning med var...

Positionering - Teori, trend & strategi

av Henrik Uggla
Varför positionerar sig Tefal tillsammans med Jamie Oliver och va...

Affärsutveckling genom varumärket - Brand Extension

av Henrik Uggla
Allt fler företag bygger sin affärsutveckling kring redan etabler...

Varumärkesarkitektur - strategi; teori och kritik

av Henrik Uggla
Framtidens varumärkesstrateger måste utvecklas till varumärkesark...

Organisation av varumärken - för kapitalisering och affärsutveckling

av Henrik Uggla
Nästan all litteratur kring varumärken bygger på att starka varum...

Marknadsföring i verkligheten

av Henrik Uggla
Ambitionen med Marknadsföring i verkligheten är att erbjuda någon...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

En mörk anklagelseskrift

Recension: En annan Doktor Glas av Malin Lindroth

Inte den bladvändare jag väntat mig

Recension: Rädslans labyrint av Anna Jansson

En episk släktsaga

Recension: Sveasagorna av Linus de Faire

En i bästa mening realistisk roman

Recension: Pizzeria Roma av Elin Persson

Nu framträder de ömmaste orden

Recension: Förbindelsen : Marie-Antoinette och Axel von Fersen av Kristina Ekero Eriksson

Ett viktigt vittnesmål

Recension: Bortgift mot min vilja av Hanna Saadi

Spännande som en thriller

Recension: Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2