![]() Varumärkessamarbeten - Häftad
Beställningsvara,
470 kr
|
Varumärkessamarbeten
Av Henrik Uggla

Bok- presentation: |
Varumärkessamarbeten |
Författar- presentation: |
Henrik Uggla |
Häftad
Beställningsvara,
470 kr
|
Synen på varumärkessamarbeten har förändrats. Det som för tio år sedan sågs som en marknadsföringstaktik har idag blivit ett etablerat strategiverktyg i varumärkets totala portföljstrategi. Samarbeten ses idag ofta som en snabbare väg till marknaden och som ett alternativ till direkta varumärkesutvidgningar.
I takt med att företagen etablerat en öppnare och mer dynamisk syn på varumärkessamarbeten i praktiken behövs också mer robusta modeller och tankar som kan vägleda smarta och hållbara varumärkessamarbeten. Det behövs också en bättre överblick över risker och möjligheter med samarbeten generellt. Det är sant att samarbeten kan stärka ett varumärke – men ett samarbete kan också sänka ett varumärke.
Läs mer
Varumärkessamarbeten tar ett helhetsgrepp på området. Boken innehåller bland annat:
Framväxten av och synen på varumärkessamarbeten.
Olika typer av varumärkessamarbeten.
Genomgång av fyra olika strategier för varumärkessamarbeten: reaching in, reaching up, reaching out och reaching beyond.
Kopplingen mellan portföljstrategier och varumärkessamarbeten.
Tydliga exempel och minicase från affärsverkligheten illustrerar olika samarbeten.
Om författarna
Henrik Uggla är docent i Brand Portfolio Management vid avdelningen för industriell marknadsföring på KTH och internationellt verksam som föreläsare och varumärkesstrateg. Henrik har på Liber tidigare publicerat bland annat: Organisation av varumärken, Affärsutveckling genom varumärket och Varumärkesarkitektur.
Henriks forskning är globalt publicerad i vetenskapliga tidskrifter som The Journal of Brand Management, European Journal of Marketing och The Indian Journal of Brand Management.
Recensioner
”I den här boken beskriver författaren, som är verksam som forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan, hur varumärkessamarbeten vuxit fram och hur synen på sådant samarbete förändrats. I var sitt kapitel beskrivs fyra olika strategier för samarbeten mellan varumärken. Exempel hjälper till att förstå de skilda strategierna. Varje kapitel innehåller dessutom en sammanfattning, viktiga punkter i kapitlet och diskussionsfrågor, varför upplägget gör boken lämpad för såväl utbildning som för självstudier. Med åtta sidor av referenser med citat och hänvisningar i texten tillgodoses också mer än väl behovet av uppslag för vidare läsning.” - BTJ häfte 13108195 Lektör Folke Hermanson Snickars
Utgåvor
Synen på varumärkessamarbeten har förändrats. Det som för tio år sedan sågs som en marknadsföringstaktik har idag blivit ett etablerat strategiverktyg i varumärkets totala portföljstrategi. Samarbeten ses idag ofta som en snabbare väg till marknaden och som ett alternativ till direkta varumärkesutvidgningar.
I takt med att företagen etablerat en öppnare och mer dynamisk syn på varumärkessamarbeten i praktiken behövs också mer robusta modeller och tankar som kan vägleda smarta och hållbara varumärkessamarbeten. Det behövs också en bättre överblick över risker och möjligheter med samarbeten generellt. Det är sant att samarbeten kan stärka ett varumärke – men ett samarbete kan också sänka ett varumärke.
Synen på varumärkessamarbeten har förändrats. Det som för tio år sedan sågs som en marknadsföringstaktik har idag blivit ett etablerat strategiverktyg i varumärkets totala portföljstrategi. Samarbeten ses idag ofta som en snabbare väg till marknaden och som ett alternativ till direkta varumärkesutvidgningar.
I takt med att företagen etablerat en öppnare och mer dynamisk syn på varumärkessamarbeten i praktiken behövs också mer robusta modeller och tankar som kan vägleda smarta och hållbara varumärkessamarbeten. Det behövs också en bättre överblick över risker och möjligheter med samarbeten generellt. Det är sant att samarbeten kan stärka ett varumärke – men ett samarbete kan också sänka ett varumärke.
Läs mer
Varumärkessamarbeten tar ett helhetsgrepp på området. Boken innehåller bland annat:
Framväxten av och synen på varumärkessamarbeten.
Olika typer av varumärkessamarbeten.
Genomgång av fyra olika strategier för varumärkessamarbeten: reaching in, reaching up, reaching out och reaching beyond.
Kopplingen mellan portföljstrategier och varumärkessamarbeten.
Tydliga exempel och minicase från affärsverkligheten illustrerar olika samarbeten.
Om författarna
Henrik Uggla är docent i Brand Portfolio Management vid avdelningen för industriell marknadsföring på KTH och internationellt verksam som föreläsare och varumärkesstrateg. Henrik har på Liber tidigare publicerat bland annat: Organisation av varumärken, Affärsutveckling genom varumärket och Varumärkesarkitektur.
Henriks forskning är globalt publicerad i vetenskapliga tidskrifter som The Journal of Brand Management, European Journal of Marketing och The Indian Journal of Brand Management.
Recensioner
Boken utsågs i samband med att Marknadsföreningen i Stockholm arrangerade Tendensdagen 2013 till Årets marknadsföringsbok. Motivering från juryn: "I boken Varumärkessamarbeten tar författaren ett helhetsgrepp och visar på olika typer av samarbeten och kopplar dem till valda strategier—allt på ett lysande sätt och med många belysande exempel."
"I var sitt kapitel beskrivs fyra olika strategier för samarbeten mellan varumärken. Exempel hjälper till att förstå de skilda strategierna. Varje kapitel innehåller dessutom en sammanfattning, viktiga punkter i kapitlet och diskussionsfrågor, varför upplägget gör boken lämpad för såväl utbildning som för självstudier. Med åtta sidor av referenser med citat och hänvisningar i texten tillgodoses också mer än väl behovet av uppslag för vidare läsning." - BTJ häfte 13108195 Lektör Folke Hermanson Snickars
Bok: 201492
Anmäl textfel