Glansholms Bokhandel & Antikvariat 
Marknadsföring och distribution : strategiska vägval avseende marknadskanaler - Häftad
Beställningsvara, 482 kr
 Information från förlaget 

Marknadsföring och distribution : strategiska vägval avseende marknadskanaler

Av Anders Parment, Mikael Ottosson

Bok-
presentation:
Marknadsföring och distribution : strategiska vägval avseende marknadskanaler
Författar-
presentation:
Anders Parment
Häftad
Beställningsvara, 482 kr

Distribution och marknadskanaler är centrala dimensioner av ett företags konkurrenskraft. Ändå saknas det ofta nytänkande inom dessa områden. Marknadsföring och distribution: Strategiska vägval avseende marknadskanaler bidrar till att fylla detta tomrum.

Läs mer
Bilden i såväl marknadsföringslitteratur som bland många beslutsfattare är att distributionsbeslut primärt handlar om att styra ett flöde av varor och tjänster på ett mer kostnadseffektivt sätt än konkurrenterna. I denna bok är utgångspunkten istället att distribution har blivit så integrerat i erbjudandet att det är svårt att isolera från produkten och varumärket. Företag som känner till detta samband arbetar inte slentrianmässigt med sin distribution utan förstår dess strategiska betydelse för framgång i en alltmer konkurrensintensiv och mättad marknad där konsumenter är krävande, emotionellt styrda och generellt trötta på företags marknadskommunikation. Genom studier av svenska och internationella företag och varumärken som Stiga, Fenix Outdoor, Svenssons i Lammhult, Nike, Samsung och Starbucks exemplifieras och fördjupas förståelsen för distributionens betydelse.
Boken lämpar sig som komplement till introduktionsboken i grundläggande marknadsföringskurser vid universitet och högskolor samt som fördjupningslitteratur. Den vänder sig också till yrkesverksamma som arbetar med eller kommer i kontakt med marknadsföring och distribution.

Om författarna
Anders Parment, ek. dr, är lektor vid School of Business, Stockholms universitet. Han har skrivit ett tjugotal böcker och artiklar om marknadsföring samt verkat som strategikonsult åt konsumentföretag, banker, försäkringsbolag, Konkurrensverket, regeringen med mera, ofta med fokus på distributionsfrågor.
Mikael Ottosson, fil. dr, är universitetslektor i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring vid Linköpings universitet. Han undervisar i marknadsföring på samtliga nivåer och forskar inom ämnet.

Recensioner
"Anders Parment och Mikael Ottosson har lång erfarenhet av marknadsföringarbete och undervisning inom ämnesområdet. Denna aktuella och intressanta lärobok är ett utmärkt komplement till introduktionsboken vid grundläggande marknadsföringskurser på högskolenivå. [...] Denna pedagogiska och nydanande bok är mycket lämplig dels för dem som arbetar praktiskt med distribution och marknadsföring, dels för studerande inom ekonomi och marknadsföring på universitetsnivå." - BTJ häfte 13106205 Lektör Jan-Olof Svensson

Utgåvor

Häftad
Förlag: Liber
Lagerstatus: Beställningsvara

Distribution och marknadskanaler är centrala dimensioner av ett företags konkurrenskraft. Ändå saknas det ofta nytänkande inom dessa områden. Marknadsföring och distribution: Strategiska vägval avseende marknadskanaler bidrar till att fylla detta tomrum.

Distribution och marknadskanaler är centrala dimensioner av ett företags konkurrenskraft. Ändå saknas det ofta nytänkande inom dessa områden. Marknadsföring och distribution: Strategiska vägval avseende marknadskanaler bidrar till att fylla detta tomrum.

Läs mer
Bilden i såväl marknadsföringslitteratur som bland många beslutsfattare är att distributionsbeslut primärt handlar om att styra ett flöde av varor och tjänster på ett mer kostnadseffektivt sätt än konkurrenterna. I denna bok är utgångspunkten istället att distribution har blivit så integrerat i erbjudandet att det är svårt att isolera från produkten och varumärket. Företag som känner till detta samband arbetar inte slentrianmässigt med sin distribution utan förstår dess strategiska betydelse för framgång i en alltmer konkurrensintensiv och mättad marknad där konsumenter är krävande, emotionellt styrda och generellt trötta på företags marknadskommunikation. Genom studier av svenska och internationella företag och varumärken som Stiga, Fenix Outdoor, Svenssons i Lammhult, Nike, Samsung och Starbucks exemplifieras och fördjupas förståelsen för distributionens betydelse.
Boken lämpar sig som komplement till introduktionsboken i grundläggande marknadsföringskurser vid universitet och högskolor samt som fördjupningslitteratur. Den vänder sig också till yrkesverksamma som arbetar med eller kommer i kontakt med marknadsföring och distribution.

Om författarna
Anders Parment, ek. dr, är lektor vid School of Business, Stockholms universitet. Han har skrivit ett tjugotal böcker och artiklar om marknadsföring samt verkat som strategikonsult åt konsumentföretag, banker, försäkringsbolag, Konkurrensverket, regeringen med mera, ofta med fokus på distributionsfrågor.
Mikael Ottosson, fil. dr, är universitetslektor i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring vid Linköpings universitet. Han undervisar i marknadsföring på samtliga nivåer och forskar inom ämnet.

Recensioner
Boken belönades med ett hedersomnämnande i samband med att Marknadsföreningen i Stockholm arrangerade Tendensdagen 2013. Motivering från juryn: "Författarna till boken Marknadsföring och distribution ger på ett förtjänstfullt sätt en fördjupad förståelse för distributionens betydelse och visar på det med såväl exempel som teoretisk grund."
"Anders Parment och Mikael Ottosson har lång erfarenhet av marknadsföringarbete och undervisning inom ämnesområdet. Denna aktuella och intressanta lärobok är ett utmärkt komplement till introduktionsboken vid grundläggande marknadsföringskurser på högskolenivå. [...] Denna pedagogiska och nydanande bok är mycket lämplig dels för dem som arbetar praktiskt med distribution och marknadsföring, dels för studerande inom ekonomi och marknadsföring på universitetsnivå." - BTJ häfte 13106205 Lektör Jan-Olof Svensson

Utgivningsdatum: 20130118
9789147099108

Bok: 201636

Anmäl textfel

Utgivning

Boken om ekonomistyrning

av Anders Parment
Flexband, Finns i lager, 810 kr

Marknadsföring - Vetenskap och praktik

av Anders Parment
Häftad, Finns i lager, 821 kr

Kort om marknadsföring

av Anders Parment
Häftad, Finns i lager, 455 kr

Marknadsföring

av Anders Parment
Flexband, Finns i lager, 810 kr

Styrning x 2 - Bokpaket med två böcker inom ekonomistyrningsområdet.

av Anders Parment
Styrning x 2 är ett paket bestående av böckerna Den nya ekonomist...

Hållbar marknadsföring : hur sociala, miljömässiga och ekonomiska hänsynstaganden

av Anders Parment
Intresset för hållbarhetsfrågor i allmänhet och hållbara företag ...

Marknadsföring och distribution : strategiska vägval avseende marknadskanaler

av Anders Parment
Distribution och marknadskanaler är centrala dimensioner av ett f...

Employer branding : allt du behöver veta för att bli en attraktiv arbetsgivare

av Anders Parment
EMPLOYER BRANDING handlar om att utifrån en organisations varumär...

Marknadsföring mellan företag

av Anders Parment
Hur fungerar egentligen marknadsföring mellan olika företag – i d...

Med blicken framåt : några framtida utmaningar och möjligheter för en attraktiv arbetsgivare

av Anders Parment
I skriften ger tunga namn – Gunnar Wetterberg, Anders Parment och...

Ekonomistyrning : kort och gott

av Anders Parment
Arbetar du som ledare eller mellanchef? Har du budget eller perso...

Styrning x 2: Bokpaket med två böcker inom ekonomistyrningsområdet.

av Anders Parment
Styrning x 2 är ett paket bestående av böckerna Den nya ekonomist...

Det här måste du också veta om marknadsföring

av Anders Parment
Det finns många bra grundböcker om marknadsföring. Ofta är de på ...

Ekonomistyrning för konkurrenskraft

av Anders Parment
Att strategi är viktigt i dagens konkurrensintensiva samhälle är ...

Marknadsföring - kort och gott

av Anders Parment
Marknadsföring – kort och gott ger dig en kortfattad och insiktsf...

Marknadsför till 55 plus - Så lockar du fram köpkraften hos tidernas mest köpstarka målgrupp!

av Anders Parment
Utsedd till Årets marknadsföringsbok 2009 av Sveriges Marknadsför...

Generation Y : - framtidens konsumenter och medarbetare gör entré

av Anders Parment
Omfattande förändringar pågår i företag och organisationer: 40-ta...
Häftad, Finns i lager, 497 kr

Premium-, volym- eller budgetmärke? - lär känna ditt varumärkes potential

av Anders Parment
Vad karaktäriserar premium-, volym- och budgetvarumärken? Vad är ...

Distributionsstrategier - kritiska val på konkurrensintensiva marknader

av Anders Parment
Boken beskriver hur olika distributionsbeslut påverkar varumärket...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

En mörk anklagelseskrift

Recension: En annan Doktor Glas av Malin Lindroth

Inte den bladvändare jag väntat mig

Recension: Rädslans labyrint av Anna Jansson

En episk släktsaga

Recension: Sveasagorna av Linus de Faire

En i bästa mening realistisk roman

Recension: Pizzeria Roma av Elin Persson

Nu framträder de ömmaste orden

Recension: Förbindelsen : Marie-Antoinette och Axel von Fersen av Kristina Ekero Eriksson

Ett viktigt vittnesmål

Recension: Bortgift mot min vilja av Hanna Saadi

Spännande som en thriller

Recension: Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2